Werken als secretaresse

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: PetraH
Gezien: 1355 | Aantal woorden: 972 | Datum: Mon, 16 Sep 2013 | 0 commentaar

Een secretaresse had vroeger de stereotype van koffie halen, brieven typen met een ouderwets typemachine en een rok aan met hakschoenen. Gelukkig is dit beeld in de moderne tijd weg want het beroep van een secretaresse is zoveel meer. Eerst en vooral is het beroep van een secretaresse niet eentonig maar juist afwisselend. Een secretaresse brengt vaak alle tijd door op kantoor en zij moet veel papierwerk doorgaan op één dag.




Een dagelijks beeld van een secretaresse


Oké een secretaresse gaat nog koffie halen ’s morgens, meestal voor iedereen met wie ze op kantoor zit en nadien wisselen ze af, dan gaat een ander koffie halen. Dit is een manier om even de benen te strekken en even uit het kantoor te zijn. Een secretaresse begint ’s morgens met haar e-mails te lezen en afspraken in de agenda te noteren. Een directiesecretaresse beheert de agenda van de directeur een normale secretaresse meestal niet, alleen in kleinere bedrijven. Ze noteert wanneer er afspraken zijn en waar die gaan plaatsvinden. Een secretaresse werkt ook precies en nauwkeurig, dat moet vaak ook als er onderhandelingen zullen plaatsvinden.


Tijdens een vergadering


Het fijnste wat een secretaresse mag doen tijdens haar werk is bij een vergadering komen zitten. De secretaresse zit naast de baas om alles te noteren wat er precies gezegd is geweest tijdens de vergadering. Naderhand maakt de secretaresse daar een notulen van en die notulen moet naar de baas gaan. Een notulen is een gedetailleerde beschrijving wat er tijdens een bespreking, vergadering is gezegd is geweest.


Brieven typen


Vroeger ging dit per steno maar jammer genoeg wordt dit niet meer gedaan. De baas vertelde wat in de brief moest komen en met behulp van tekens schreef de secretaresse in vlugge tekens om later de brief te typen. Nu is dit vaak op voorhand al vastgelegd in de computer. De secretaresse moet gewoon de brief aanpassen naargelang de situatie.


Telefoon beantwoorden


Niet meteen het spannendste op een werkdag maar er wordt verwacht van een secretaresse dat zij een warme telefoonstem heeft voor de klanten die bellen voor facturatie bijvoorbeeld.

Over de Auteur

PetraH heeft ruime ervaring als secretaresse en houdt zich graag bezig met de ontwikkelingen binnen en rondom haar vakgebied.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
gerardkempers
[110 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[95 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[61 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo