Het South Beach Dieet

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Senh
Gezien: 394 | Aantal woorden: 758 | Datum: Sat, 24 Oct 2015 | 0 commentaar

Het South Beach dieet is een populair dieet welke in de jaren '90 is ontwikkeld is door de Amerikaanse cardioloog Dr. Arthur Agatston. De oorspronkelijke naam van het dieet was het Modified Carbohydrate Diet. Het werd later vernoemd naar de buurt South Beach in Miami waar Dr. Arthur Agatston zijn praktijk hield.





Agatston ontwikkelde het South Beach dieet in eerste instantie voor zijn eigen patiënten. Het wat hem opgevallen dat zijn patiënten welke het dieet volgde welke was aanbevolen door de Amerikaanse hartstichting niet afvielen. Zij volgde een dieet met weinig vet en veel koolhydraten en bij deze patiënten zakte de cholesterol- en bloedsuikerwaardes niet. Bij patiënten welke het Dr. Atkins dieet volgde zag hij wel dat ze gewicht verloren. Omdat het Atkins dieet het nuttigen van verzadigde vetten toestond wilde Agatston niet het Atkins dieet aan zijn hartpatiënten voorschrijven. Op basis van wat Agatston kon vinden bij medische onderzoeken van derden ontwikkelde hij het South Beach dieet voor zijn patiënten.

In 2003 bracht Agatston een boek uit over het South Beach dieet, zijn boek werd in korte tijd een bestseller. Het South Beach dieet dankt zijn grote populariteit aan de Oprah Winfrey show waarin er aandacht aan het dieet werd besteed. Omdat veel Amerikaanse sterren met succes het dieet volgde wordt het South Beach dieet ook nog weleens het sterrendieet genoemd.

In het South Beach dieet wordt de nadruk gelegd op het eten van vezelrijke voeding, koolhydraten met een lage glycemische index, onverzadigde vetten en magere eiwitten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 'goede' en 'slechte' koolhydraten en vetten.
Het South Beach dieet is een koolhydraatarm dieet, net zoals het Atkins dieet. Een belangrijk verschil met het Atkins dieet is dat er bij het South Beach dieet onderscheid gemaakt wordt tussen 'goede' en 'slechte' koolhydraten.

Kenmerken van het South Beach dieet
Het South Beach dieet kent 3 fasen, het aantal koolhydraten worden geleidelijk opgevoerd terwijl de hoeveelheid vetten en eiwitten geleidelijk wordt afgebouwd. Het South Beach dieet bevat een aantal aanbevolen voedingsstoffen waaronder mager vlees en verse groenten. Kenmerkend voor het South Beach dieet is het concept van goede vetten. Er worden geen restricties gemaakt voor calorieën inname en een bewegingsprogramma is onderdeel van het dieet. Het dieet is gebaseerd op 3 dagelijkse maaltijden en 2 dagelijkse snacks.

Fase 1 van het South Beach dieet
De eerste fase van dit dieet richt zich op een snel verlies van gewicht in 2 weken en heeft als doel het stabiel krijgen van de bloedsuikerspiegel. Dit wordt gedaan door 'langzame' koolhydraten te eten, dit zijn koolhydraten welke een lage glycemische index hebben. Suiker, wit brood en zetmeelproducten zoals aardappelen hebben een hoge glycemische index en zijn dus niet toegestaan. Groenten hebben een lage glycemische index en deze zijn toegestaan. Naast groenten hebben eieren, vis, mager vlees en magere kaassoorten een lage glycemische index en maken onderdeel uit van het dieet in fase 1.
Fruit is in fase 1 niet toegestaan vanwege de fruitsuikers.

Fase 2 van het South Beach dieet
Geleidelijk mogen er in deze fase weer meer koolhydraten gegeten worden. Hierbij worden alleen nog koolhydraten gegeten welke een lage glycemische index hebben. Wel mag er weer fruit opgenomen worden in het dieet. Dit vanwege de vitamens en mineralen. Ook mag er weer volkorenbrood gegeten worden. Het is de bedoeling dat het lichaam langzaam kan wenen aan de verandering van het eetpatroon. Fase 2 moet worden volgehouden tot dat het streefgewicht is bereikt.

Fase 3 van het South Beach dieet
Als het streefgewicht is bereikt wordt overgegaan naar fase 3. Fase 3 is eigenlijk geen dieet meer, maar een levenswijze. Je mag weer eten wat je wilt, maar wel met de regels van het South Beach dieet in het achterhoofd. Je hebt geleerd om goede en slechte voedingsmiddelen te herkennen. Mocht je weer aankomen dan is het de bedoeling dat je weer terug stapt op fase 1 van het South Beach dieet. Dit om je bloedsuikerspiegel en insulineresistentie weer onder controle te krijgen.

Over de Auteur

Robin is voedingsdeskundige en schrijft voor de website happyhealthy.nl over alles wat met gezonde voeding te maken heeft. 

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[183 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[100 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[81 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[61 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo