Artikelpost.nl: Schijf Van Vijf Schiet Nog Steeds Tekort

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: lauw8
Gezien: 219 | Aantal woorden: 1200 | Datum: Mon, 10 Oct 2016 | 0 commentaar

Gezond eten is een steeds populairder onderwerp aan het worden. Dit weet het Voedingscentrum ook en heeft daarom in 2016 de Schijf van Vijf voorzien van een update.

Hierin is duidelijk geworden dat het Voedingscentrum niet meegaat met alle dieethypes. Zo hopen zij met dit nieuwe voedingsadvies weer duidelijkheid te verschaffen over wat gezond eten nou echt inhoud.

In dit artikel zal ik uitleggen welke veranderingen zijn aangebracht in de nieuwe Schijf van Vijf en geef ik mijn mening hierover.

Waarom update Schijf van Vijf?

De reden dat de Schijf van Vijf na twaalf jaar weer een update krijgt heeft meerdere redenen.

  • Enerzijds zijn er nieuwe ontwikkelingen en inzichten op het gebied van gezond eten. Daarom volstond het oude voedingsadvies niet meer.
  • Anderzijds leven we in een tijd waarin de voedingsadviezen je om de oren vliegen en vaak ook nog eens behoorlijk tegenstrijdig zijn. Veel mensen vinden het hierdoor moeilijk om nog de juiste keuzes te maken.

Belangrijkste veranderingen in de Schijf van Vijf

Twee van de drie meest opvallende veranderingen gaan over het drinkgedrag. Ik heb het dan niet alleen over alcohol, maar ook over suikerhoudende dranken. Van beide categorieën wordt nu namelijk geadviseerd om deze helemaal te verbannen.

Dat betekent dus geen frisdrank, ijsthee of gevitamineerd water meer. Hier vallen ook verse- en geen verse vruchtensappen onder!

Ook een glas wijn of een biertje zou voorheen nog toegestaan zijn in een gezond dieet, maar hier is het Voedingscentrum op teruggekomen. Volgens hun onderzoek kleven er namelijk meer nadelen aan alcoholische dranken dan voordelen.

De derde opvallende verandering is de toevoeging van noten. Het advies is nu om per dag een handje walnoten, amandelen of cashewnoten te eten, mits deze ongezouten zijn.

Kortom, al deze veranderingen zijn erg positief!

Andere veranderingen in de Schijf van Vijf

Minder opvallende veranderingen zijn de gewijzigde hoeveelheden van vlees, peulvruchten en verzadigde vetten.

Van vlees wordt nu geadviseerd om hiervan minder te gaan eten en dit op te vullen met meer plantaardige voeding. Hier worden vooral peulvruchten mee bedoeld. Peulvruchten bevatten namelijk minder ongezonde vetten, maar wel de nodige eiwitten.

Het Voedingscentrum zegt hiermee om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten en dan het liefst zo min mogelijk bewerkt en rood vlees. Er zou namelijk een verband liggen tussen het eten van bewerkt en rood vlees en diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Wat is hetzelfde gebleven in de Schijf van Vijf?

De adviezen voor zuivel, granen, groente en fruit zijn nagenoeg hetzelfde gebleven. Samengevat betekent dat het volgende:

  • Enkele porties zuivel per dag (350 gram)
  • Minimaal 3 sneetjes brood of 2 opscheplepels pasta
  • Groente (250 gram)
  • 2 stuks fruit (200 gram)

Conclusie nieuwe Schijf van Vijf

De nieuwe Schijf van Vijf bevat absoluut een paar positieve veranderingen. Minder bewerkt vlees, geen alcohol en suikerhoudende dranken en het toevoegen van noten hebben beslist een positief effect voor de gemiddelde Nederlander.

Helaas blijft de focus wel veel te veel op granen en zuivel aanwezig in de nieuwe Schijf van Vijf. Hierdoor is de update die het Voedingscentrum heeft doorgevoerd naar mijn idee onvoldoende.

De Schijf van Vijf blijft hierdoor geen optimaal voedingsadvies, maar een minimaal voedingsadvies. Hiermee bedoel ik dat wanneer je de adviezen van het Voedingscentrum zal opvolgen, je heus niet snel ziek zal worden of tekorten zal oplopen, maar het zal er wel om hangen.

Het lijkt er dus op dat het Voedingscentrum wederom meer rekening houdt met de economische belangen van Nederland, dan met de gezondheid van Nederland. Wanneer zal de ommekeer plaatsvinden?



Over de Auteur

Laurens is orthomoleculair therapeut (in opleiding) en is eigenaar van echtgezondafvallen.nl.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[183 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[100 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[81 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[61 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo