Social Ranking - Gebakken Lucht?

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Soecken
Gezien: 2269 | Aantal woorden: 722 | Datum: Thu, 21 Feb 2013 | 0 commentaar

Om met je site goed naar voren te komen in Google heb je verwijzingen nodig van andere sites in de vorm van links. Heb je een kwalitatief hoogstaande site met geweldige content, maar geen inkomende links, dan delf je al snel het onderspit tegen andere sites die wil aanbevelingen ontvangen. Wil je hoog scoren in Google dan is het van belang dat je linkjes ontvangt van websites met een hoge PageRank (dat is een soort Kema keurmerk van Google voor goede websites). Nu is er echter een nieuwe trend in opkomst, niet PageRank maar Social Rank gaat het helemaal worden.

Een paar jaar geleden gaven zowel Google als Bing nog aan dat signalen via sociale media (Facebook, Twitter, Reddit en vele andere sites) niet werden meegenomen in het bepalen van de zoekterm rankings. Inmiddels is die toon bijgesteld,  Google en Bing hebben officieel bevestigd dat links van social media een effect hebben op rankings. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Af en toe een tweet versturen en een facebook update plaatsen lijkt geen zoden aan de dijk te zetten. Wil je met sociale links de positie van je website in de Google rankings verbeteren dan zul je een sociale media authoriteit moeten worden. Je moet ervoor zorgen dat veel mensen je gaan volgens op Twitter en Facebook want alleen sociale media accounts die grote volumes sociaal verkeer genereren worden door Google opgepikt.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Zo'n reputatie opbouwen kan jaren duren en daar gaat ook veel werk in zitten. Het is dan ook wellicht een beter idee om mensen te vinden met een hoge Social Rank en proberen om van hen gedaan te krijgen dat zij jouw website noemen in hun tweets en facebook updates. Daar gaat vast nog wel een leuke business omheen ontstaan. Een tweet voor de juiste prijs. Dat mag dan weer niet van Google en dan zul je zien dat sommige Social Media authoriteiten hun Author Rank weer kwijtraken. Maar goed, dat is nu nog even toekomstmuziek en ook nog redelijk vaag.

Hoe kan Google nou de Social Rank van een persoon bepalen? Inmiddels is het mogelijk om aan websites zogenaamde Microdata toe te voegen. Dit biedt de mogelijkheid om meer context te geven en een rijkere beschrijving van de content op de website. Dit komt dan ook naar voren in de zoekresultaten. Google heeft hier inmiddels ook een tool voor beschikbaar gesteld. Wat het gebruik van microdata ook toe zal staan is dat jij als persoon er echt uit kunt springen. Stel jij hebt profielen op meerdere sociale media sites dan zullen Google en andere zoekmachines via bijvoorbeeld microdata op een webpagina deze profielen kunnen verbinden. Op deze manier wordt het makkelijker om als internet persoonlijkheid authoriteit op te bouwen. Als jij daadwerkelijke goede content genereert op diverse sociale media dan heb je de kans dat jouw tweets en facebook updates op een gegeven moment ook invloed gaat hebben op de Google rankings. Dit vereist een nieuwe aanpak voor internetmarketing bedrijven die zich voornamelijk bezighouden met linkbuilding.

 

 



Over de Auteur

Alexander van Aken schrijft SEO artikelen voor Soecken

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[183 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[100 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[81 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[61 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo