Bol.com en dergelijke schakelen kleine webwinkeliers uit
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Janaat | Via Artikel Post
Gezien: 1548 |
Aantal woorden: 641 |
Datum: Fri, 3 May 2013 |
0 commentaar
In de grote winkelcentra's worden we het al gewaar. De grote winkelketens en warenhuizen verdrijven de kleine gespecialiseerde winkeltjes uit het straatbeeld. De consument wil nu eenmaal massaal en voordelig. Datzelfde geldt voor de webwinkels. Bol.com is het grootste winkelwarenhuis online sinds 1999 en is sindsdien alleen maar gegroeid. Bol.com heeft alles op het gebied van onder andere boeken, entertainment, witgoed en speelgoed. De kleine webwinkeliers dreigen hiermee ondergesneeuwd te worden. Is het wel zo verstandig om een webshop te beginnen?
Het verschil tussen de webwinkelreus en de kleine webwinkel
De klant staat bij iedere webwinkel centraal. Helemaal bij Bol.com. Bol.com probeert in het hoofd van de klant te kijken. Via E-commerce en het koopgedrag volgen van de klant weet Bol.com wat de klant wil en verwacht betreft de koopwaar, de prijzen, de voorwaarden en de service.
Daarnaast kan Bol.com stunten met prijzen en grote voorraden aanleggen. Ook kan Bol.com harde afspraken maken met leveranciers met zijn monopoliepositie. Bol.com eist ook het uiterste van zijn leveranciers. Bol.com stelt steeds meer eisen aan publicatiemethoden, aanlevertijden en inkoopprijzen waardoor leveranciers zoals uitgevers voor het blok gezet worden. Want Bol.com is de enige webwinkel die een heel groot publiek aanspreekt. De reclame op de televisie vertelt dat luid en duidelijk.
Een kleine webshop kan niet stunten of grote voorraden aanleggen. Dat is eenvoudigweg te duur.
Is Bol.com een bedreiging of assistent voor de kleine webshop?
Bol.com lijkt een bedreiging voor zowel de kleine webwinkel als de leveranciers. Niets is meer veilig voor de webwinkelreus. De gegevens van de klant niet, de normale voorwaarden voor de leveranciers niet en nieuwste snufjes ook niet.
Kan Bol.com voordeel opleveren voor de kleine webwinkeliers? Ja, dat kan.
Een tip van een speciaalzaak in babyspullen: "Het is goed dat Prenatal reclame maakt verderop, want dat budget heb ik niet. Maar dankzij die reclame komen mensen toch langs bij mijn winkel."
De kleine webwinkeliers moeten dus gebruik maken van de expertise van Bol.com. De kleine webwinkeliers hebben het voordeel dat ze unieke spullen verkopen in hun webwinkel. Toch is het handig om een paar stuntartikelen ernaast te verkopen. Gebruik daarbij de E-commerce van Bol.com. Wees geïnteresseerd in de klant. Stuur hem of haar een nieuwsbrief. Bekijk het shopgedrag van de klant en speel daar op in.
Een webwinkel beginnen
Een webwinkel beginnen kan iedereen. Begin met eenvoudige webwinkel software voor de webshop en steel wat E-commerce van Bol.com. Wat kleine webwinkeliers wel moeten behouden is hun eigen identiteit. Dat is belangrijk. Het is ook van belang om de kwaliteiten van Bol.com in de eigen webwinkel te integreren. Zo blijven de kleine webwinkels beter op hun grondvesten.
Bol.com kan bovendien net als een andere webwinkel gigant tegemoet komen aan de kleine webwinkeliers. Bijvoorbeeld door de producten van webshop eigenaren in de etalage van Bol.com te plaatsen. Met daarbij een link naar de webwinkel van de kleine winkeliers indien de Bol.com klant meer unieke producten wil kopen. Succes voor Bol.com en de webwinkelier zelf.
Over de Auteur
Webwinkelier in hart en nier
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen