Mag een Belgische werkgever een telefoongesprek opnemen van een werknemer?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: racerke | Via Artikel Post
Gezien: 2866 |
Aantal woorden: 486 |
Datum: Thu, 10 Mar 2011 |
0 commentaar
Het is de droom van elke werkgever om de mogelijkheid te hebben om elke werknemer zijn/haar doen of laten zo nauwkeurig mogelijk te kunnen volgen. In dit kader zou het een grote hulp zijn voor de werkgever als hij alle details van het telefoonverkeer van zijn werknemer zou kunnen afluisteren. Aangezien er wel zoiets bestaat als een privacywetgeving is dit natuurlijk niet altijd toegestaan door de wet. Zouden er echter situaties zijn waarin dit wel is toegelaten? Dit zullen we verder uitzoeken in dit artikel.
De wet die in deze gevallen in België van toepassing is, is de zogenaamde Belgacomwet die dateert uit 1991. Artikel 111 uit deze wet laat geen vrijheid aan de werkgever tot controle van de werknemer; er is zeer weinig controle mogelijk. Aangezien dit artikel gekoppeld is aan het strafrecht moet de Belgische Privacycommissie hier rekening mee houden. Niet tegenstaande vertrekt men bij de Privacycommissie altijd van een principe van redelijkheid: elke burger heeft recht op zijn privacy, maar de werkgever heeft ook het recht om de werknemer in een zekere zin te controleren. Nu, dit blijkt vooral van toepassing op controle van het e-mail verkeer en het internet gebruik van de werknemers.
Op gebied van het afluisteren van telefoons meldt een arrest van het Hof van Beroep dat telefoon gesprekken enkel opgenomen mogen worden met de toestemmingen van de beide partijen. Enkel de toestemming van de werknemer zal dus niet volstaan, elke persoon waarmee hij telefoneert zal ook toestemming moeten geven om de telefoongesprekken af te luisteren. In praktijk blijkt dit dus enkel toepasbaar bij bijvoorbeeld contractonderhandelingen tussen twee partijen, waarbij de twee partijen elk detail willen vastleggen, en dus ook elk detail dat in een telefoongesprek wordt besproken.
Als conclusie kunnen we dus stellen dat het opnemen van de telefoongesprekken van de werknemer door de werkgever tegen de wet is en dus ook strafbaar is. Blijkbaar moet de werknemer samen met zijn gesprekspartner op de hoogte en akkoord zijn, dit zal zeer moeilijk te realiseren zijn door de werkgever. Algemeen gezien adviseert de Privacycommisie aan de werkgevers om over elke vorm van controle een duidelijke dialoog te voeren met de werknemers.
Over de Auteur
Tom D.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen