Mag een Nederlandse werkgever een telefoongesprek opnemen van een werknemer?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: racerke | Via Artikel Post
Gezien: 3270 |
Aantal woorden: 465 |
Datum: Mon, 14 Mar 2011 |
1 commentaar
Volgens de wet zal algemeen gezien een “goed werkgever” de persoonlijke levenssfeer van de werknemer moeten respecteren. Als de werknemer er vanuit gaat dat hij in volledige privacy werkt, en dit blijkt niet het geval te zijn, dan kan de werkgever een verbod krijgen tot bepaalde handelingen en/of verplicht worden tot het betalen van een schadevergoeding.
Enkel in bijzondere omstandigheden kan toegelaten worden dat de werkgever binnendringt in de persoonlijke levenssfeer van de werknemer. Hier gaat het dan over een uitzondering die moest gestaafd worden met sterke argumenten. Deze uitzondering zal meestal ook van korte duur zijn.
Het controleren van de werknemer door middel van camera’s of het afluisteren van telefoongesprekken zal dus algemeen gezien niet toegelaten zijn tenzij er een zwaarwichtige reden voor bestaat. Een voorbeeld van een zwaarwichtige reden kan zijn dat de werkgever een sterk vermoeden heeft ( gestaafd met bewijzen) dat de werknemer een handeling verricht die een ontslag op staande voet rechtvaardigen (diefstal,…).
Bij het controleren van de werknemer is het ook belangrijk om een onderscheid te maken tussen het controleren van de werknemer op de werkplek en het controleren van de werknemer in zijn privésfeer. Het staat vast dat het recht om de werknemer privé te volgen veel beperkter is dan het recht om de werknemer op het werk te controleren.
Maatregelen die de ruimte voor privacy beperken zijn dus toegestaan als zij een wezenlijk bedrijfsbelang dienen, niet verder gaan dan nodig is en er geen andere oplossing is welke niet al te veel kost. Als we dit doortrekken naar het afluisteren van telefoongesprekken kunnen we stellen dat een werkgever steekproef gesprekken van bijvoorbeeld ene telefoniste mag afluisteren zodat de telefoniste later kan bijgestuurd worden in haar taak. Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat de telefoniste hiervan dan wel op de hoogte moet zijn en dat de opnames na het gesprek zo snel mogelijk vernietigd moeten worden. Indien de werkgever echter telefoongesprekken afluistert/opneemt om een reden die het normale bedrijfsbelang niet dient, zal hij hiervoor een zwaarwichtige reden moeten voorleggen.
Over de Auteur
Tom D.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen