Verkoopgesprekken voeren
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: sannevermeulen | Via Artikel Post
Gezien: 1448 |
Aantal woorden: 693 |
Datum: Thu, 29 Jan 2015 |
0 commentaar
Als verkoopmedewerker moet je met (potentiële) klanten spreken. Een verkoop gesprek voeren om de klant binnen te halen. Hiervoor is het belangrijk dat je weet hoe je een verkoopgesprek voert op een manier die succesvol is of de potentie heeft om succesvol te zijn. Maar hoe voer je nu een verkoopgesprek?
Waarom een verkoopgesprek
Een verkoopgesprek is natuurlijk om een product of dienst te verkopen, maar het grootste punt is is oplossen van een probleem. De klant heeft een probleem welke is op te lossen met jouw product of dienst. Jij beschrijft je product of dienst en legt uit waarom het probleem van de klant hiermee verholpen wordt. Dit volgt met een aanbod van je product of dienst, dit wordt vaak vergeten maar dit is net hetgeen ervoor zorgt dat de klant weet dat ze je product of dienst af kan nemen.
Verkoopgesprek voeren
Voordat je je verkoopgesprek ingaat is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Als je al informatie over de klant hebt kun je het probleem welke ze hebben sta je makkelijker in het gesprek en laat je aan je klant zien dat je ze serieus neemt. Hierdoor bouw je een relatie op met je klant en krijg je meer waardering.
Tijdens je verkoopgesprek is het belangrijk dat je rust uitstraalt en luistert naar je klant. Door te luisteren worden hun wensen duidelijk en kun je hier gericht op inspelen. Door met een echte oplossing voor hun probleem aan te komen, het liefst aangevuld met praktijkvoorbeelden, kun je laten zien dat je echt bent.
Probeer in een verkoopgesprek ook niet jezelf anders voor te doen dan je bent. Dit valt snel door de mand en hiermee verlies je je geloofwaardigheid. Ben gewoon jezelf en ben enthousiast over jou oplossing, hierdoor wordt de klant dat ook en willen ze jou product of dienst gebruiken om het probleem op te lossen.
Communicatietechnieken
Als je een opleiding verkoopmedewerker volgt dan leer je verschillende communicatietechnieken die je in kunt zetten tijdens je verkoopgesprekken. Hiermee kun je het gesprek ‘sturen’ en leer je hoe je niet stil moet vallen.
Over de Auteur
Sanne Vermeulen schrijft over verschillende onderwerpen, uiteenlopend van carriere, online, wooninrichting en lifestyle etc.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: 1.0
Login om te stemmen