Voordelen van een franchiseonderneming
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: gerbenv | Via Artikel Post
Gezien: 1558 |
Aantal woorden: 427 |
Datum: Thu, 26 Apr 2012 |
0 commentaar
Een eigen zaak, een droom voor velen
Veel mensen dromen van hun eigen onderneming. Er zijn echter nogal wat factoren die het kiezen voor een eigen zaak moeilijk maken. Bijvoorbeeld, slaat het idee dat de ondernemer heeft in de praktijk ook echt aan? En, mocht het idee an sich al levensvatbaar zijn, hoe zet je het dan in de markt? Gebruik maken van een franchise formule
Een manier om met deze uitdagingen om te gaan is door gebruik te maken van een franchise formule. Een franchise formule is een vorm van ondernemen waarbij de franchisenemer het recht koopt van de franchisegever om de handelsnaam van de onderneming van de franchisegever te gebruiken (meestal een bekende formule). Er zijn vaak strikte voorwaarden verbonden aan een dergelijk contract, met bepaalde verplichtingen voor de franchisenemer. Die verplichtingen kunnen bijvoorbeeld zijn het doorvoeren en consequent gebruiken van de huisstijl, bepaalde kwaliteitseisen naleven en / of de administratie laten verzorgen door de franchisegever.
Voordelen De voordelen voor de ondernemer in spe zijn echter legio; zo kan men profiteren van een reeds bestaande naamsbekendheid, een doorontwikkeld concept en de opgebouwde kennis en inkoopvoordelen. Daarnaast blijft een franchisenemer baas in eigen huis, al moet hij wel bepaalde richtlijnen volgen, en kan hij gebruik maken van trainingen en coaching. Tot slot is het feit dat leningen makkelijker te verkrijgen zijn, doordat het ondernemersrisico beperkter is, het vermelden waard.
Selectiecriteria Niet iedereen wordt zomaar een franchisenemer. Vaak gaan aan de keuze voor een bepaalde ondernemer in een bepaalde regio uitgebreide selectieprocedures vooraf, om zo de beste ondernemer voor de franchise formule te verkrijgen. Net als in “ normale sollicitatieprocedures” wordt gekeken naar ondernemerskwaliteiten als servicegerichtheid, vakkennis en marktinzicht. De financiële situatie van de ondernemer, zijn ervaring en diploma’s zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk.
Een aantal voorbeelden uit de praktijk Enkele bekende voorbeelden van succesvolle franchise formules zijn te vinden in de fast-food en supermarktwereld. Mc. Donalds, Burger King en Subway (broodjes) zijn hiervan wel de meest bekende. In Nederland heeft bijvoorbeeld Albert Heijn ruim 200 franchisewinkels (dit zijn vaak de AH To Go’s). Ook in de hotellerie wordt vaak gebruik gemaakt van franchise formules. Artikel accepteren
Over de Auteur
Ronald Molenaar is een freelance tekstschrrijver.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen