7 stappen voor overtuigende presentaties
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: ConstituteNL | Via Artikel Post
Gezien: 1403 |
Aantal woorden: 827 |
Datum: Wed, 19 Jun 2013 |
0 commentaar
Presentaties zijn pas echt verleidelijk wanneer ze het publiek nieuwsgierig maken. Je wilt de mensen in de zaal informeren, tot nadenken zetten en overtuigen door jouw verhaal. Door middel van een pakkende opening kan je de aandacht trekken, alleen deze moet je natuurlijk wel zien vast te houden. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd… maar hoe pak je dit aan?
Dit is hoe je dat doet:
1. Goed begin is het halve werk
Je presentatie goed beginnen is essentieel. In de eerste minuut wordt door iedereen in de zaal al besloten of de presentatie interessant genoeg is. Zo niet? Dan worden de mobieltjes uit de tas gehaald en begint het zachte geroezemoes in de zaal. Het liefst wil je dit natuurlijk verkomen. Begin daarom met een goede ‘punchline’ om de presentatie mee te starten. Dit kan op vele verschillende manieren. Er kan gebruik gemaakt worden van een mooie quote, een kort filmpje, het noemen van een schokkend feit of het laten zien van bijvoorbeeld een veelzeggende foto. Een goede punchline trekt gelijk de aandacht van het publiek en maakt de presentatie levendig en concreet.
2. Leg je hart erin
Als je niet in de boodschap van je eigen presentatie geloofd zul je nooit andere overtuigen om dat wel te doen. Het is niet genoeg om simpelweg het publiek te informeren. Men moet daarnaast overtuigd worden en tot nadenken worden gezet. Dit kan alleen als de spreker zijn hart erin legt. Als het je lukt je eigen enthousiasme en beleving in de presentatie over te brengen op het publiek, is de kans groot dat men na het verlaten van de zaal meer wilt weten en zal het onderwerp minder snel loslaten. Ben je gepassioneerd over het onderwerp? Laat het zien!
3. Nadenken
Presentaties kunnen soms een stroom aan informatie zijn. Aan de ene kant begrijpelijk aangezien je veel aan het publiek wilt vertellen, aan de andere kant niet erg praktisch aangezien mensen maar een relatief klein percentage aan informatie op kunnen slaan. Veel effectiever is het publiek zelf tot nadenken te zetten over het onderwerp. Door middel van sterke opvallende feiten, een beeldend verhaal en mooie illustraties is de kans groter dat de mensen in de zaal actief gaan meedenken en vragen gaan stellen.
4. Vertel een verhaal
Het vertellen van een verhaallijn kan een beter idee geven waar de presentatie precies over gaat. Vooral als het over de wat complexere onderwerpen gaat kan dit heel verhelderd werken. Verhalen spreken tot de verbeelding van het publiek en dit maakt het tevens gemakkelijker te onthouden. Het is ook mogelijk het publiek onderdeel van je verhaal te laten zijn. Bijvoorbeeld ‘Stel jullie zijn een gast in een chique restaurant..’ Op deze wijze duikt het publiek in een rol van het verhaal waarin je als spreker iets duidelijk kan maken. Let er wel op dat een verhaal altijd een goed opbouw moet hebben om geen verwarring te veroorzaken.
5. Mag ik een voorbeeld noemen?
Indien je gebruik wilt maken van een aantal voorbeelden in je presentatie is het aan te raden deze zo nu en dan een persoonlijk tintje te geven. Hierdoor creëer je een band met de mensen in de zaal en houd je ze betrokken bij de presentatie. Door algemene voorbeelden te gebruiken creëer je juist wat afstand en kan de indruk gewekt worden dat je als spreker al vele malen hetzelfde verhaal hebt verteld.
6. Metaforen
Metaforen zijn een vorm van overdrachtelijk (figuurlijk) taalgebruik en kunnen tevens gebruikt worden als extra ondersteuning van een presentatie. Vaak spreken metaforen ook erg tot de verbeelding en kunnen zowel verduidelijkend als humoristisch werken. In een presentatie zijn ze te gebruiken in plaats van het vertellen van een verhaal (punt 3) of het noemen van een voorbeeld (punt 4). Een bekende metafoor is bijvoorbeeld ‘Het is hier een zwijnenstal!’. Hiermee wordt de relatie gelegd tussen een zwijnenstal en een ruimte die er ‘vies’ en ‘onbewoonbaar’ uitziet (zoals bijvoorbeeld sommige studentenkamers).
7. Puzzelen
Verwerk in je presentatie een puzzel. Door in het begin een vraag te stellen die het publiek aan het einde van de presentatie moet beantwoorden houd je de aandacht van het publiek langer vast. De zaal wil namelijk de puzzel oplossen. Maar let op, maak de puzzel niet te lastig of te mysterieus. Het kan namelijk gebeuren dat daardoor de boodschap van de presentatie niet goed overkomt.
Gebruik jij al één van deze stappen tijdens het presenteren? Heeft u nog andere stappen die wij hebben gemist? Laat het ons weten!
Over de Auteur
http://constitute.nl/
Frenck van Dompseler | Junior adviseur
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen