Hoe je jezelf kunt (blijven) ontwikkelen als docent
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: DateJ | Via Artikel Post
Gezien: 379 |
Aantal woorden: 834 |
Datum: Fri, 22 Jul 2022 |
0 commentaar
Ben je een beginner in het onderwijs en wil je actief aan de slag gaan om je vaardigheden als docent te verbeteren, te testen en te demonstreren? Of vind je het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en uit te dagen als als ervaren docent zijnde? Begrijpelijk! Daarom zetten bieden wijzen we je graag op mogelijke trainingen waarmee je jouw onderwijs-/lesvaardigheden up-to-date kunt houden. Lees hieronder meer!
Basiskwalificatie Examinering
Tijdens een BKE training, oftewel een training rondom het Basis Kwalificatie Examen, doe je theoretische kennis op over student beoordeling en leer je meer over de bijbehorende handelswijze. Via de training wordt duidelijk wat de vereisten zijn voor professionele beoordeling. Ook word je gewezen op mogelijke valkuilen. Tijdens de training ontwikkel je een verscheidenheid aan vaardigheden. Denk aan het voorbereiden en analyseren van tests, modereren, en het werken vanuit een toetscyclus binnen de toetsorganisatie. Ook leer je welke competenties je nodig hebt om assessor te zijn. Bovendien kun je het opgestelde portfolio laten certificeren. Op die manier kun je je BKE-certificering behalen.
Programmatisch toetsen & formatief evalueren
Bij deze training wordt gekeken naar toetsen en feedback gedurende een flexibel / persoonlijk leerprogramma. Formatief evalueren en programmatisch toetsen zijn de tools om binnen zo’n opzet de voortgang van studenten centraal te stellen en te stimuleren. Er is aandacht voor het programmatisch toetsprogramma an sich, en er wordt nagegaan hoe formatief evalueren ertoe kan leiden dat er meer valide besluiten worden genomen.
Leergang pedagogisch handelen
Dankzij de cursus “pedagogisch handelen” ontdek je hoe je de pedagogische omgeving kunt beïnvloeden. Docenten (teams) in het mbo zijn de doelgroep van deze cursus. Gedurende de leergang komen zaken als het omgaan met gedrags- en leerproblemen en de rol van regels en routines aan bod. Ook is er oog voor persoonlijke valkuilen. Het Positive Behaviour Support Model speelt hierbij een centrale rol. Binnen dit model wordt ervan uitgegaan dat het ervaren van een veilig gevoel een voorwaarde is voordat er echt geleerd kan worden. Daarom is het zo belangrijk om een veilige leeromgeving te creëren als docent zijnde.
N.B: deze trainingen zijn slecht een greep uit het aanbod van de cursussen van Metis Onderwijsadvies. Neem een op de site indien je geïnteresseerd bent in het totale aanbod, of als je meer informatie wil inwinnen over een van de trainingen.
Over de Auteur
We wijzen je graag op mogelijke trainingen waarmee je jouw onderwijs-/lesvaardigheden up-to-date kunt houden. Lees hier meer!
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen