Kan social media een rol spelen tijdens een business continuity incident?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: bcmsecurity | Via Artikel Post
Gezien: 1503 |
Aantal woorden: 513 |
Datum: Sat, 21 Apr 2012 |
0 commentaar
We leven in een tijd waar Gen Y, Gen Z en de Noughties handig zijn met iPods, iPhones, social media en technologie in het algemeen. Hierdoor beginnen business continuity specialisten steeds meer het belang in te zien van de nieuwe communicatiekanalen om zowel hun medewerkers als het publiek te bereiken tijdens een crisis/incident. Over het algemeen werden tot nu toe voornamelijk telefoons, e-mail, intranet en het nieuws gezien als geschikte media/communicatiemiddelen om informatie te verspreiden aan het publiek. In vele landen is dit nog steeds het geval. Echter is social media vandaag ongetwijfeld een van de belangrijkste communicatiemiddelen en heeft een enorm bereik.
Er is tot nu toe ook een aantal keer succesvol gebruik gemaakt van social media om het publiek op de hoogte te houden tijdens incidenten. Denk maar aan het brand dat is uitgebroken bij Vodafone in april 2012. Via Twitter en Facebook werden tienduizenden volgers op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen binnen Vodafone. Ook konden gebruikers vragen stellen aan Vodafone via de social kanalen.
Business continuity management specialisten zouden de nieuwste communicatiemiddelen moeten meenemen in de business continuity plan. We leven in een tijd waar het vrij rap gaat wat technologie betreft, ze moeten dus op de hoogte blijven over de nieuwste communicatiemiddelen zodat ze hier ook profijt aan kunnen hebben tijdens een incident. Een aantal voorbeelden van nieuwe communicatiemiddelen en kanalen zijn:
- Social media platformen als Twitter en Facebook
- SMS
- Intranet
Echter bestaan er ook een aantal nadelen wat betreft de bovenstaande relatief nieuwe communicatiemiddelen, zoals:
- Ouderen zijn vaak niet bereikbaar via social media kanalen
- Geen bereik via het mobiele netwerk
- Een van de middelen ligt eruit door een incident (denk aan de Vodafone brand)
De voordelen zijn echter vele malen groter dan de nadelen. Het aantal mensen dat online bereikbaar is, is fors aan het stijgen. Ook ouderen zijn in steeds grotere getallen online te vinden op social media platformen. Het is aan de business continuity specialisten om op de hoogte te blijven over de populaire en opkomende communicatiekanalen zodat dit kan worden meegenomen bij het maken van een crisisplan.
Over de Auteur
De Business Continuity Academy te Woerden biedt verschillende BCM en crisismanagement opleidingen, cursussen en trainingen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen