Veiligheid op het bedrijf
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Niels78 | Via Artikel Post
Gezien: 730 |
Aantal woorden: 1118 |
Datum: Tue, 4 Feb 2020 |
0 commentaar
Iedereen voelt zich graag veilig op zijn of haar werk en dan is het wel net zo fijn gevoel als er mensen aanwezig zijn die precies weten wat ze moeten doen bij een ongeluk. Hoe we het ook namelijk wenden of keren, een ongeluk zit in een klein hoekje. De klusjesman die er toch niet helemaal uitkomt met de elektriciteit of die ene collega die het tosti-ijzer altijd vergeet uit te doen. Mochten er dit soort ongelukkige praktijken voorkomen, dan is het wel zo fijne gedachte als er iemand op de zaak is met verstand van zaken. Dit persoon kan in de vorm komen van ofwel een BHV’er of een VCA’er. Maar wat wordt er nou eigenlijk behandeld tijdens zo’n bhv cursus en ben je eigenlijk verplicht om iemand aan te stellen met een BHV-diploma? Dit zijn de vragen die ik vandaag in deze blog ga behandelen.
Ben ik verplicht tot het aanstellen van een bhv’er?
Naast het feit dat een bedrijfshulpverlener allesbehalve een overbodige luxe is, zijn er een aantal regels opgesteld door de Arbo die als richtlijnen dienen. De hoeveelheid bedrijfshulpverleners die er per pand aanwezig moeten zijn is onder andere afhankelijk van de grootte van het bedrijf en het aantal werknemers. De richtlijnen van de Arbo zijn als volgt:
- Bij 0-50 werknemers: 1 bhv’er
- Bij minder dan 250 werknemers: 1 bhv’ers per 50 aanwezigen
- Bij meer dan 250 werknemers: minimaal 5 bhv’er
Taken van een Bhv’er
Een bedrijfshulpverlener ondersteund in een breed scala aan taken. De taken kunnen erg variëren, maar in de basis is het terug te brengen naar de volgende taken:
-
Begeleiding van een ontruiming van het gebouw;
-
De eerste medische hulp verschaffen;
-
De bestrijding van beginnende brandjes;
-
Het eerste aanspreekpunt zijn voor de hulpdiensten.
Aansprakelijkheid
Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, is het als werknemer en werkgever wel net zo fijn wat je rechten en plichten zijn. Het is waarschijnlijk niet je eerste prioriteit maar het is toch wel goed om te weten wie er aansprakelijk is. Dit soort bedingen kun je laten opnemen in de algemene voorwaarden van het bedrijf. Algemene voorwaarden laten opstellen betreft echt maatwerk. Kies hierbij de goede jurist uit, die op maat gemaakte algemene voorwaarden kan opstellen.
Over de Auteur
Een particulier die het leuk vindt om informatie te delen over bepaalde onderwerpen
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen