Wat doet een remedial teacher?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Onno | Via Artikel Post
Gezien: 492 |
Aantal woorden: 437 |
Datum: Wed, 9 Jan 2019 |
0 commentaar
Als een kind niet goed meer leert op school kan de hulp van een remedial teacher ingeschakeld worden. Wat een remedial teacher precies doet en wanneer de hulp ervan moet worden ingezet zal worden besproken. Remedial teaching kan door toepassing van speciale begeleiding ervoor zorgen dat kinderen die leer- of gedragsproblemen vertonen weer op een normale wijze kunnen leren om hun schooltraject af te maken. Vaak krijgt deze groep kinderen op school al begeleiding van leraren. Wanneer dit niet toereikend is kan men er een remedial teacher bijhalen.
Remedial teaching is geen bijles
Een remedial teacher is niet iemand die bijles geeft. Er zijn een aantal verschillen die men kan onderscheiden. Zo zal bijles eerder gericht zijn op het opnieuw behandelen van lesstof die al achter de rug is of die nog moet komen. Daarbij worden dezelfde middelen gebruikt als op school. Inhoudelijk zal de bijles daarom niet veel verschillen met een gemiddelde les en wordt deze vaak door een leraar behandeld die in een specifiek vak is gespecialiseerd. Bij remedial teaching kijkt men echter naar de directe onderliggende oorzaak van een leerprobleem en wat men eraan kan doen.
Allerlei remedial teaching onderzoeken
Voordat een remedial teacher begeleiding geeft zal er eerst een onderzoek gedaan worden naar de oorsprong van de leerachterstand. Er kan in een onderzoek gezocht worden naar oorzaken als dyslexie, dyscalculie, geheugen- en intelligentieproblemen. In het geval van een dyslexieonderzoek zal men kijken naar de kwaliteit van spellen en lezen bij het betreffende kind en wat de lees- en spellingproblematiek veroorzaakt. Bij een dyscalculieonderzoek wordt er gezocht naar mogelijke significante rekenproblemen. Mocht er geen duidelijke oorzaak gevonden worden dan kan er als laatst nog een intelligentieonderzoek gedaan kunnen worden door een gecertificeerd remedial teacher.
Ook is er een didactisch onderzoek waarmee men test of een kind kan rekenen, spellen, begrijpend en technisch kan lezen en in hoeverre de woordenschat is ontwikkeld. Een pedagogisch-didactisch onderzoek daarentegen is breder en onderzoekt ook de achtergrond van het kind, dat wil zeggen de situatie waarin een kind wordt opgevoed en onderwezen. Zodoende is het mogelijk om de best mogelijke vorm van remedial teaching aan te bieden.
Over de Auteur
De Onderwijspraktijk van de Wijk is een leercentrum voor kinderen met leerproblemen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen