Zwakheden die in werkelijkheid goede eigenschappen zijn
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Jan Gasteren | Via Artikel Post
Gezien: 814 |
Aantal woorden: 665 |
Datum: Sat, 31 Aug 2013 |
0 commentaar
In sommige gevallen kan het bevordelijk werken om toe te geven en je zwakheden te vereren in plaats van ze te ontkennen of weg te stoppen. In dit artikel worden een paar voorbeelden gegeven:
Reageer met zwakheid. We gebruiken te vaak te veel kracht om dingen te bereiken. We schreeuwen terwijl een rustig antwoord beter zou werken, we schrijven een verpletterende email ook al zou een één-op-één gesprek aan de tafel beter werken. Conflicten starten of escaleren omdat er onnodige kracht wordt gebruikt. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel: aanval, verdedigen met meer kracht, nog meer aanval etc. Hoe graag je de ander ook bij zijn strot wil grijpen, excessieve kracht is nooit het antwoord.
Dit zal raar klinken maar probeer in zo’n geval zo zwak mogelijk te reageren. Een zwakke reactie zal de ruzie stabilizeren en verdere schade aan de relatie beperken. Probeer serieus en gefocust te blijven en houdt het gesprek zo beknopt mogelijk. Houdt je toon rustig, beheerst en misschien zelfs saai, probeer geen emotie toe te voegen. Volg desnoods een aantal GOAL cursussen om te oefenen.
Neem niet elke uitdaging aan. We leven in een prestatiegerichte maatschappij, waarbij het niet aannemen van een verbale uitdaging gezien wordt als een laffe daad. Dit is echter precies wat slimme mensen doen. Ze weten dat door mobieltjes, internet etc. het veel makkelijker is geworden om veel te veel gesprekken te hebben, veel te veel irrelevante onderwerpen en daarbij veel te veel onnodige confrontaties te hebben. Ze zijn bereidt om een aantal problemen niet op te lossen en hierdoor kunnen ze focussen op de zaken die er wel toe doen.
Probeer uitdagingen en problemen in drie categoriëen op te splitsen: Nu, uitstel en vermijden. De nu categorie is waar onmiddelijk aan gewerkt moet worden. Probeer dit een selecte groep te houden. Uitstel is je standaardcategorie waar je niet meteen iets me hoeft te doen. Vermijden is, je raad het al, onderwerpen die je moet vermijden of niet aan mee moet doen zoals ruzies etc.
Ik hoop dat ik dit artikel je heeft laten zien dat er betere manieren zijn dan overal vol op ingaan en ruzie te zoeken. Probeer deze informatie toe te passen en je zult zien dat je veel minder stress hebt en meer tijd hebt voor de echt belangrijke dingen.
Over de Auteur
Jan Gasteren is een hobby schrijver en werkt graag aan veel informatieve online teksten. Jan is een trainer op het gebied van communicatie, voornamelijk in detailhandel en hij heeft 16 jaar ervaring.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen