5 tips voor bedrijfsevenementen
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: daniellevanderblom | Via Artikel Post
Gezien: 1234 |
Aantal woorden: 586 |
Datum: Wed, 15 Feb 2012 |
0 commentaar
Als MKB’er is het niet altijd even gemakkelijk om klanten aan je te binden. Een goede basis (4 p’s: prijs, promotie, plaats, product) is een vereiste. Zelfs met een goede basis is het een moeilijke taak om klanten aan je te binden. Klantenbinding kan een doel op zich zijn om twee redenen. Ten eerste is er het feit dat het behouden van klanten (zeven keer) goedkoper is dan het aantrekken van nieuwe klanten. Ten tweede treden deze tevreden klanten vaak op als ambassadeur van jouw bedrijf door middel van mond-tot-mondreclame.
Bedrijfsevenement als middel om klanten te binden
Nu heb ik ondervonden dat een bedrijfsevenement een ideale manier is om je klanten te binden. De echte waarde van een bedrijfsevenement zit hem in het wederkerige; de klant leert het bedrijf beter kennen en het bedrijf leert de klant beter kennen. Tegelijkertijd heb ik ondervonden dat het organiseren van een evenement lastig is. Hieronder vijf tips voor een succesvol bedrijfsevenement
1. Maak er een interactief evenement van
Zoals eerder besproken is een bedrijfsevenement juist zo krachtig wegens de conversatie tussen klant en bedrijf. Het evenement zelf is idealiter dan ook een interactief evenement waarin klant en bedrijf samenwerken en constant met elkaar in contact staan. Als je bijvoorbeeld een workshop organiseert, zorg er dan voor dat de verschillende teams bestaan uit een mix van klanten en werknemers.
2. Zorg voor een vlot tijdsschema
Zorg ervoor dat het evenement vlot verloopt. Niets is zo frustrerend voor mensen om constant te moeten wachten. Dit is gemakkelijk te doen door vooraf een schema te maken en deze aan de deelnemers uit te delen. Zet bovendien iemand als tijdscheidsrechter in die ervoor zorgt dat alles goed verloopt.
3. Zorg ervoor dat iedereen ervan afweet
Het is zeer belangrijk dat de klanten weten wanneer het evenement is, hoe lang het duurt, wat de benodigdheden zijn en wat ze kunnen verwachten. Daarnaast, is het zeer belangrijk dat de werknemers weten wat ze te wachten staat. Deze moeten de klanten immers tijdens het evenement begeleiden. Wanneer alles duidelijk is, kan er geen verwarring ontstaan zou Cruijff kunnen zeggen.
4. Zorg ervoor dat de klanten er iets aan overhouden
Klanten hebben niet altijd een sterk geheugen. Alles wat ze geleerd hebben kan zo binnen een week weer wegvloeien. Een dvd persen of het bedrukken van een USB stick is een ideale manier om mensen een leuk relatiegeschenk te geven en tegelijkertijd de behandelde zaken mee te geven. Presentaties, foto’s en documenten kan je gemakkelijk plaatsen op de dvd of USB stick.
5. Maak je niet teveel zorgen tijdens het evenement
Tijdens het bedrijfsevenement is het zaak dat je ontspant en geniet van de interactie met de klant. Als eigenaar of manager van een MKB bedrijf heb je als het goed is passie voor je product of dienst. Ook heb je kennis over dit product of dienst, daar hoef je dus ook geen zorgen over te maken. Wanneer je ontspannen bent zul je dit uitstralen en overbrengen op de klanten en werknemers.
Over de Auteur
Danielle is auteur
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen