‘Rijken’ gebruiken vaker kortingscodes dan ‘armen’
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Merel | Via Artikel Post
Gezien: 959 |
Aantal woorden: 626 |
Datum: Tue, 20 Aug 2013 |
0 commentaar
Kortingscode-agglomeraat Kortingscode.nl heeft in Nederland onderzoek (n=1000) gedaan naar de relevantie van inkomen t.o.v. het gebruik van kortingscodes. Opvallend is dat kortingscodes vooral gebruikt worden door respondenten die zichzelf kenmerken als ‘professional’ en ‘werkzaam’. Onder de studenten, huismoeders, gepensioneerden en werklozen scoorden kortingscodes slechter.
Programma’s als ‘Extreme Couponing’ (TLC) vormen het beeld dat de grootgebruikers van kortingsbonnen en -codes enkel ‘zuinige huismoeders’ die kortingszegeltjes sparen zijn. Dit blijkt niet het geval.
Van de respondenten die zichzelf kenmerken als professionals, geeft 85% aan ‘bekend’ tot ‘heel erg bekend’ te zijn met kortingscodes, waarvan 63% aangeeft alert te zijn voor kortingen. 75% van ‘professionals’ en ‘werkzame’ respondenten maken gebruik van kortingscodes. Van de respondenten die zichzelf categoriseren als ‘huismoeder’ maakt slechts 50% gebruik van kortingscodes . 54% van de respondenten beschouwt zichzelf als een ‘ervaren online shopper’ en beweert kortingscodes te blijven gebruiken, ongeacht een verhoging van het salaris.
Onderzoek van de Universiteit van Arizona
Onderzoek van de Universiteit van Arizona ondersteunt deze bevinding. Maar liefst 26% procent van de respondenten van een onderzoek naar het gebruik van kortingsbonnen verdient zelfs $75.000 of meer. Het grootste deel van deze groep valt daarbij zelfs in de categorie ‘heavy users’, mensen die regelmatig 6 tot 20 kortingsbonnen gebruiken tijdens het winkelen. Het verschil tussen mensen die geen gebruik maken van kortingsbonnen of juist blijkt minder afhankelijk te zijn van de hoogte van het salaris, maar afhankelijk van hoeveel tijd de persoon in kwestie bereid is te besteden aan het vinden van kortingen. De ‘heavy users’ besteden tot wel drie uur per week aan het vinden van kortingsbonnen.
Amerikaanse kortingsbonnen verzamelaar Coupons.org deed een vergelijkbaar onderzoek naar hun doelgroep. Daaruit kwam naar voren dat huishoudens met een jaarinkomen hoger dan $100.000 twee keer zo veel gebruik maken van kortingsbonnen en codes in vergelijking met huishoudens welke minder dan $35.000 per jaar verdienen. Daarnaast maken volgens Coupons.org consumenten met een MBO diploma of hoger twee keer zoveel gebruik van kortingsbonnen en codes in vergelijking tot consumenten zonder diploma.
Kortingscodes maken gelukkiger dan kussen
Begin dit jaar kwam een ander opvallend onderzoek naar buiten over het effect van kortingscodes. De Amerikaanse neuroloog dr. Paul Zak presenteerde de resultaten van een onderzoek naar de hersenactiviteit bij het gebruik maken van kortingscodes. Wanneer een proefpersoon een kortingscode van 10 dollar kreeg gepresenteerd, bleek dat hetzelfde hormoon dat bij verliefdheid wordt aangemaakt ook in sterke mate werd aangemaakt bij het presenteren van de kortingscode. Bij een van de vrouwelijke proefpersonen, werd zelfs een grotere hoeveelheid van het liefdeshormoon geconstateerd dan bij het beleven van haar huwelijksceremonie.
Over de Auteur
Ik schrijf regelmatig stukjes voor Kortingscode.nl, om de bezoekers zo de laatste en meest exclusieve kortingen aan te bieden.
Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je