Communicatie moet geen kunst zijn
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Paul Zaal | Via Artikel Post
Gezien: 1260 |
Aantal woorden: 962 |
Datum: Fri, 14 Jan 2011 |
0 commentaar
Zonder twijfel is de Moerdijk-brand (5-1-2011) een zeer, zeer serieus incident. Of je dat nu bekijkt vanuit economisch-, milieu-, gezondheids- of veiligheidsperspectief het is gewoon een drama. Ook vanuit communicatie perspectief is hier sprake van een ramp. En daar wil ik het even over hebben………..
Communicatie reset
Niet u –geachte lezer- maar voor een groot deel van de mensheid schijnt het nog niet helemaal duidelijk te zijn dat we in een tijdperk leven dat gedomineerd wordt door internet, sociale media, mobieltjes, professionele journalisten, de “mondige mens” en cameraploegen die maar iets trager zijn dan de “zwaailichten branche” enzovoorts.
Beleidsmakers laten zich graag omringen door communicatieadviseurs en spindoctors, maar echt helpen doet het zo op het eerste gezicht niet echt. Het idee dat we informatie kunnen besturen en dat we de mindset van de toehoorders kunnen beïnvloeden is zóóóó jaren negentig! Vergeet dat maar gewoon. En dan kan de burgermeester van Moerdijk zo vaak opstappen als hij wil (en is dat politiek bezien misschien een mooi gebaar), Henk en Ingrid gaan zich daar écht niet beter door voelen. Het “oogjes dicht en snaveltjes toe” tijdperk ligt ver, heel ver achter ons.
Onze maatschappij is open en daar zal je bij communicatie ook heel erg rekening mee moeten houden.
Voorbeeld
Was het maar zo dat communicatieblunders van het type “Moerdijk” tot de categorie incidenten zouden behoren. Helaas het is maar een voorbeeld. Of liever een kapstok voor verdere overwegingen. Denk maar eens aan de Betuweroute, het C2000 systeem van de hulpverleners, de Noord-Zuid metroverbinding in Amsterdam, het sirenenetwerk (dat overigens in Moerdijk ook niet helemaal werkte zoals de bedoeling was) of de HSL.
Iemand wel eens een transparant verhaal gehoord over deze grote projecten? Denk ’t niet. Maar in het klein gaat het net zo hoor!
Projectmanagement 5.0
Onderdeel van projectmanagement 5.0 is dat we juist de communicatie in- en extern aanpakken met respect voor onze doelgroep(en). We sturen niemand met een kluitje het riet in, communiceren in begrijpelijke taal en maken ons vooral niet schuldig aan politieke formuleringen.
Je mag de boodschap best leuk verpakken, maar als je de doos open maakt moet er wel iets inzitten waar je wat aan hebt. De inhoud mag ook best een bouwpakket zijn, maar het moet wel compleet zijn. En het moet mogelijk zijn om de onderdelen zodanig in elkaar te zetten dat het resultaat overeenkomt met de verwachting. Als je van de onderdelen meerdere dingen kunt maken is het misschien verstandiger om het pakket vooraf in elkaar te zetten zodat je zeker weet dat de ontvanger het juiste product krijgt.
Bij projecten gaat het er vaak niet meer om (beetje gechargeerd) dat je oplevert wat je hebt afgesproken, maar de winnaar is vaak degene die de beste argumenten heeft om te verklaren waarom iets niet gelukt is. Dat past niet meer zo in een tijdperk waarin heel veel informatie controleerbaar en het past al helemaal niet in de meer strategische gedachte tot samenwerking.
Communicatie
Communicatie experts hebben hun uiterste best gedaan om iedereen er van te overtuigen dat bij alles wat je doet communicatie de sleutel tot succes is. Dat idee hebben we “gekocht” en vervolgens hebben we onder leiding van diezelfde communicatie experts er een spelletje gemaakt. Met slimme bewoordingen proberen we zo min mogelijk te vertellen.
Dat lijkt een beetje op de werkwijze van een verkoper die vanuit zijn product redeneert in plaats van de klant als uitgangspunt te nemen. Stel dat je morgen iets gaat kopen waarbij je advies nodig hebt. Welke verkoper heeft de meeste kansen om het product te verkopen : de verkoper die een mooi praatje ophangt of degene die werkelijk advies geeft ?
Overigens ga je waarschijnlijk sowieso de informatie verifiëren via Google, sociale media, fora, productwijzers enz. Klopt de informatie met de informatie die je al had, dan geeft dat vertrouwen. Klopt de informatie niet, dan ga je twijfelen. Dus is de boodschap: communiceer op een open manier en zorg ervoor dat informatie die je geeft ook verifieerbaar is.
Gaat het om “goed nieuws” overdrijf het dan niet. Gaat het om “slecht nieuws” probeer er dan geen goed nieuws van te maken, maar vertel gewoon wat er aan de hand is. En denk vooral niet dat goed communiceren alleen maar mogelijk is met een clubje spindoctors en communicatie experts om je heen.
In 90% van de gevallen hoor je die niet nodig te hebben!!
Nadenkertje
Of je nou de zender of de ontvanger bent van een boodschap, hou altijd in gedachten dat je 2 oren en 1 mond hebt en dat het verstandig is om ze ook in die verhouding te gebruiken...! En als je na het lezen van dit artikel denkt :”dat wist ik al”, dan mijn welgemeende excuses. Vraag blijft dan alleen : “waarom doe je het nog (steeds) niet ?”
Over de Auteur
Paul Zaal (Arnhem) traint, coacht en ondersteunt projectteams, projectleiders en opdrachtgevers. Projectmanagement 5.0 is zijn missie. Hij combineert hiermee creatief- en zakelijk projectmanagement tot smart projectmanagement. Hij schrijft hierover regelmatig op www.co-producers.nl.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen