De geschiedenis van het verkeersbord
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: luxor | Via Artikel Post
Gezien: 2820 |
Aantal woorden: 1373 |
Datum: Mon, 28 Jan 2013 |
0 commentaar
Op veel theoriesites kun je verkeersborden oefenen. Je hebt verkeersborden in vele soorten en maten en met veel verschillende betekenissen. Maar wat is nu eigenlijk de geschiedenis van verkeersborden?
Verkeersborden in de vorm van wegwijzers bestaan al sinds de Romeinen. In het Romeinse rijk gebruikte men stenen pilaren. Deze stenen wegwijzers gaven informatie over de afstand naar Rome en welke richting je op moest reizen om daar te komen.
Het eerste wegwijsbord in Nederland dateert uit 1894. De ANWB plaatste een houten wegwijsbord op de weg van Rotterdam naar Utrecht. Omdat dit wegwijsbord van hout was, heeft het niet lang dienst kunnen doen. Omwonenden hebben het wegwijsbord dezelfde winter gesloopt en waarschijnlijk gebruikt als brandhout.
Met de komst van gemotoriseerde voertuigen, kwamen ook de eerste verkeersborden in Nederland.
Tijdens het International Road Congress in 1908 in Rome, werden de eerste afspraken gemaakt over internationale verkeersborden. Deze afspraken vormden de basis voor de meeste verkeersborden zoals we deze nu kennen in Nederland. De Verkeersborden werden ingedeeld in verschillende categorieën. Sommige geven verboden weer voor het wegverkeer in het algemeen of bestuurders van bepaalde voertuigen in het bijzonder, andere verkeersborden leggen juist verplichtingen op of geven informatie aan de verkeersdeelnemer. De laatste keer dat het uiterlijk van de borden werd vastgesteld, was in 1968 tijdens de Vienna Convention on Road Signs and Signals.
In Nederland zijn de verkeersborden gedefinieerd in het Regelement verkeersregels en verkeerstekens van 1990. Dit RVV deelt de verkeersborden op in de volgende series:
- Serie A: Snelheid
- Serie B: Voorrang
- Serie C: Geslotenverklaring
- Serie D: Rijrichting
- Serie E: Parkeren en stilstaan
- Serie F: Overige geboden en verboden
- Serie G: Verkeersregels
- Serie H: Bebouwde kom
- Serie J: Waarschuwing
- Serie K: Bewegwijzering
- Serie L: Informatie
Er wordt nogal gespeculeerd over het eerste verkeersbord in Nederland. Er zijn diverse gemeentes die beweren dat ze het eerste officiële verkeersbord van Nederland hadden. Zo heeft Bergen een verkeersbord dat in beton was ingelegd (is in 2012 vervangen door een nieuwe hardstenen variant), dat dateert uit 1932. Op dit verkeersbord was een afbeelding van een automobiel en een motorfiets zichtbaar. Het verhaal gaat dat de toenmalige burgemeester Van Reenen last had van het gemotoriseerde verkeer als hij in zijn werkkamer zat in het oude raadhuis aan de Ruinelaan. Het is niet bekend of het verbodsbord het gewenste effect heeft gehad.
Vanaf 1934 deelde CBR ook folders uit met daarop de verschillende verkeersborden die in Nederland voorkwamen. De mensen die een examen aflegden bij het CBR, moesten van te voren deze verkeersborden oefenen en kregen gedurende het CBR rijexamen vragen over deze verkeersborden. Vanaf 1963 startte het CBR met schriftelijke theorie examens. Veel vragen gingen destijds over het kennen van verkeersborden. Verkeersborden oefenen bij het leren van theorie werd daardoor steeds belangrijker.
Hoeveel verkeersborden er momenteel in Nederland worden gebruikt, weet niemand precies. Er zijn veel schattingen gemaakt welke ver uiteen lopen. Hoogstwaarschijnlijk ligt het daadwerkelijke aantal verkeersborden in Nederland zo rond de 1 miljoen.
Over de Auteur
Luxor schrijft voor Snelslagen
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen