Een huis kopen in Spanje, hoe werkt dat?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: tjeerdg | Via Artikel Post
Gezien: 3018 |
Aantal woorden: 1539 |
Datum: Thu, 5 Aug 2010 |
3 commentaar
Er zijn een aantal zaken belangrijk als u een huis wilt kopen in Moraira of ergens in de rest van Spanje. Een makelaar in Moraira of elders kan u in het gehele traject van het aankopen van de woning helpen, als u dit wenst eventueel bijgestaan door een advokaat.
Wat moet de makelaar checken voor de overdracht?
De makelaar zoekt uit voor diegene die koopt de legale status van de woning, de indentiteit van de verkopers, hun huwlijkse staat en voorwaarden en of ze bij machte zijn om te verkopen. Bij deze controle vragen zij het uitreksel van het register aan, de zogenaamde copia simple, een up-to-date uitreksel van één pagina met daarop de gegevens van de eigenaren, hypotheken en andere schulden en lasten.
Daarnaast controleert de makelaar of alle betalingen met betrekking tot de woning voldaan zijn, zoals de onroerend goed belasting: de Impuestos de Bienes Inmeubles, de rekeningen van electriciteit, water, afval, en als het een vereniging van eigenaren betreft een verklaring van de administrateur dat er bij de vereniging geen schulden meer zijn
Verder controleert de makelaar de legaliteit van de gebouwen en of het aantal vierkante meters overeenkomt met de op papier vermelde meters, zowel het aantal meters van de gebouwen als die van het grondstuk indien van toepassing. Indien dit niet kloptmoet de eigenaar een technisch architekt of landmeter laten komen die de meters registreerd zodat die in de nieuwe escritura komen en dus gelegalizeerd en up-to-date zijn.
Het N.I.E. nummer
Het eerste wat je nodig hebt om in Spanje een huis te kunnen kopen is een NIE nummer. Want zonder NIE kan je in Spanje geen eigendom aanschaffen. Een NIE (Número de Identidad de Extranjero) is een fiscaal nummer dat de Immigratiedienst je geeft wanneer je verblijf aanvraagt.
Dit is je identificatienummer in Spanje. Je hebt hem nodig om een huis te kopen, je belasting in te dienen, een bedrijf te starten, een bankrekening te openen, en voor bijna alle andere officiële formulieren die je in moet vullen. Zowel Europeanen als niet Europeanen krijgen een NIE. Je moet hiervoor naarde Policia Local.
Deze aanvraag kan een tijdje duren, via Spanje duurt het hooguit 2 weken, maar 2 maanden vanuit consulaat in Nederland, het is dus verstandig om dit zo spoedig mogenlijk te doen.
Wat heb ik nodig voor een NIE aan te vragen:
Origineel paspoort
Kopie paspoort
2 pasfoto`s
1 ingevuld aanvraagformulier voor NIE. Af te halen op het Policia Nacional buro of downloaden bij ministerio del interior: http://www.mir.es/SGACAVT/modelos/extranjeria/modelos_extranje/ex_14.pdf
2 kopietjes van dit ingevuld aanvraag formulier
leges (in 2009 € 15,70)
Indien nodig machtiging.
Ter plaatse zul je nog het document 790 moeten invullen, met dit formulier ga je naar een bankfiliaal en betaal je de leges, dit kost je 15,70€ per persoon, Dit alles samen breng je terug binnen bij de Policia Local. (Deze zijn in Benidorm en Denia en open van 9:00 tot 14:00).
De makelaar kan u helpen bij het aanvragen van de NIE en zal u begeleiden in het proces.
U kunt ook de makelaar inschakelen om de NIE aan te vragen, maar dan moet u de makelaar machtigen met een notariële machtiging, die machtiging moet dan in het consulaat vertaald en geapostieerd worden.
Een rekening bij een Spaanse bank
Voor de aanschaf van een woning is het handig, ivm de cheque voor de betaling om een rekening te openen bij een Spaanse bank. Als u wilt emigreren, en dus inwoner wordt en ook in Spanje belasting gaat betalen, moet u een residentenrekening openen. Blijft u in Nederland woonachtig dan moet u een niet-residenten rekening openen. De gelden die nodig zijn om de woning te betalen kunt u via een SWIFT overschrijving vanaf u Nederlandse bank overschrijven. U moet dan u Spaanse IBAN nummer noteren. Het is beter om bedragen tot 25.000 € in meerdere malen over te maken, zo blijven de kosten voor de overschrijving laag.
Voorlopig koopcontract voor een woning in Spanje
Het voorlopig koopkontract is een privé overeenkomst tussen de verkoper en de koper. In dit voorlopig koopkontract, wat door de makelaar of de advokaat wordt opgemaakt kunt u de volgende zaken aantreffen:
• Namen van de verkopers, hun paspoortnummers, DNI of NIE, adres en huwlijkse staat.
• Namen van de kopers, hun paspoortnummers, DNI of NIE, adres en huwlijkse staat.
• Registergevens en adres, en beschrijving van het eigendom
• Bedrag van de aanbetaling, meestal 10% van de koopsom en waneer en hoe voldaan.
• Koopsom van de woning.
• Uiterste datum voor de notariele akte.
• Dat de woning wordt verkocht vrij van lasten, leningen, hypotheken en huurders.
• Er geen achterstanden van betaling zijn
• Wie de notaris betaald, de belastingen en de plusvalia
• Het juridisch district voor het geval van een eventueel geschil in de toekomst
• De datum van ondertekening
Bij de Spaanse notaris
De makelaar maakt voor u voordat de vermelde uiterste datum is verstreken een afspraak bij de notaris. Naar de notaris neemt u mee:
• Uw paspoort
• Uw NIE
• Een bewijs van de bank dat de oorsprong aangeeft van alle betalingen.
• De bankcheques voor de betaling en eventueel het contante geld
In het voorlopig verkoopkontract wordt meestal al bepaald wie wat betaald. Meestal zal het gaan op basis van kosten koper en dat betekent dat de koper de notaris betaald. De tarieven van de notaris zijn wettelijk vastgesteld door het college van notarissen en varieeren dus niet. U hoeft de notaris niet contant te betalen, hij zal u meestal een machtiging laten tekenen waarbij de door hem in rekening gebrachte kosten van uw rekening worden afgeboekt.
Ook betaald de koper de overdrachtsbelasting, in Spanje is dat de Impuestos sobre Transmisiones Patrimoniales (ITP)
De verkoper betaald in de regel de Plusvalia, een onroerend goed belasting over de waardevermeerdering van de grond die de verkoper betaald na de overdracht als eindafrekening aan de gemeente. De makelaar doet samen met de verkopers deze betaling en controleerd dat dit gebeurt omdat als de verkoper dit niet doet de nieuwe eigenaar deze belasting moet betalen.
De totale kosten van de overdracht kunt u berekenen op deze site van een makelaar die we via Google in het nederlands kunnen vertalen:
Doet het geval zich voor dat de eigenaar een buitenlander is en niet in Spanje ingeschreven staat (een niet-resident) dan moet u 3% van de koopsom achterhouden en moet u dit aan de Spaanse belastingdienst betalen als zijnde een voorheffing op een door de eigenaar te betalen winstbelasting.
Het personeel van het notariskantoor bereidt de “borrador” voor, de escritura in klad. De makelaar controleert deze en meld zich eventueel aan als vertaler. Zijn alle gegevens juist dan wordt de echte escritura op oficieel notarieel papier uitgedrukt en komt de notaris binnen om deze voor te lezen, waarna er door beide partijen, de notaris en eventueel de vertaler ondertekend wordt.
Het kantoor van de notaris stelt u meestal voor om zaken zoals het betalen van de belasting ITP, het eventueel betalen van de bovengenoemde 3% voorheffing en het inschrijven in het register op zich te nemen. Wij adviseren u om dit te doen mits u daarvoor een eigen gestoria heeft.
Na de notaris
Als u bij de notaris de akte ondertekend hebt en de deur uitloopt bent u de trotse eigenaar van een mooie woning in Spanje. De vorige eigenaar heeft u de sleutels overhandigt en u kunt uw nieuwe huis binnen. U heeft een “copia simple” gehad van de notaris, dit is een copie van de escritura, de koopakte. De notaris gaat de eigendomsoverdracht nu melden bij het register zodat daar ook binnen 2 maanden het eigendom op u naam is geschreven.
Over de Auteur
Tjeerd Geerts is makelaar in Altea bij Casas Real
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen