Een zakelijke beslissing: kerstkaarten sturen - Artikel Post - Artikel Marketing

Een zakelijke beslissing: kerstkaarten sturen

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: LiesbethdR
Gezien: 1306 | Aantal woorden: 700 | Datum: Fri, 25 May 2012 | 0 commentaar

In economisch moeilijke tijden zijn bedrijven geneigd nog beter op de kosten te letten. Alle uitgaven worden tegen het licht gehouden en daarbij is natuurlijk niet alleen het bedrag maar ook het rendement van invloed op de beslissing. Want het schrappen van een noodzakelijke uitgave of een besteding die meer oplevert dan hij kost is geen goed idee. Ook bij de beslissing om straks kerstkaarten te sturen zullen bedrijven die afweging maken. Een paar argumenten om u te helpen bij uw beslissing.

De reden waarom u kerstkaarten stuurt




Er zijn meerdere redenen waarom bedrijven kerstkaarten sturen. Omdat we het vorig jaar ook deden is zo'n reden, zij het geen erg sterke. Omdat onze relaties het van ons verwachten is een rationelere reden, maar ook een gewoonte kan zijn bestaansrecht verliezen. De belangrijkste reden om kerstkaarten te sturen is natuurlijk dat het een manier is om relaties te onderhouden. Het is een eenvoudige en persoonlijke manier om al uw relaties, dus ook de relaties met wie u minder vaak contact heeft, te laten zien dat u ze waardeert.

Worden kerstkaarten gewaardeerd?
Met uw kerstkaart wilt u laten zien dat u een zakelijke relatie waardeert. De vraag is nu of dat doel bereikt wordt met uw kerstkaart. In het algemeen kan je zeggen dat dat inderdaad het geval is: uit onderzoek blijkt dat mensen een kerstkaart waarderen. Er zijn echter wel een paar voorwaarden waaraan die kaart moet voldoen. Uw kaart moet opvallen, moet persoonlijk zijn en er professioneel en verzorgd uitzien.
Met opvallen bedoelen we dat zakelijke kerstkaarten vaak erg eenvormig zijn: een grafische afbeelding en een voorgedrukte kerstwens. Een gemiste kans naar ons idee. Met een foto van uw bedrijf, uw personeel of uw producten en een zelfbedachte tekst is de kaart niet alleen opvallend maar ook direct persoonlijk. Pas bij het maken van uw kaart op met humor en denk aan de verschillende geloofsovertuigingen van de ontvangers. Wat u grappig vindt, is voor een ander misschien wel beledigend.
Maak de kaart nog persoonlijker door er -liefst met de hand- een persoonlijke tekst op te zetten. Laat die tekst voor de zekerheid ook aan iemand anders lezen, een taalfout ziet er slordig en niet onprofessioneel uit.

Zijn kerstkaarten kosten-efficient?
Uw relaties waarderen een kerstkaart maar of het daarmee een verstandige beslissing is om ze te versturen hangt ook af van de kosten. E-cards zijn meestal gratis om te versturen en toch is dit geen goed idee. Een deel van de kaarten komt niet aan omdat het e-mailprogramma of de ontvanger zelf denkt dat uw kaart spam is. Van de kaarten die aankomen wordt een deel om dezelfde reden niet geopend. Een inhoudelijk argument tegen e-cards is dat ze bijna nooit aansluiten bij uw zakelijke doel. Ze zijn leuk en grappig maar bijna nooit serieus. Daarbij krijgt alleen de ontvanger uw kerstgroet te zien, terwijl een echte kaart in veel gevallen opgehangen wordt en zo door veel meer mensen (en een veel langere periode) gezien wordt. Heeft u de keuze gemaakt voor echte kaarten, dan kunt u kiezen uit voorgedrukte kaarten of kaarten die u zelf (laat) ontwerpen. De kwaliteit van kerstkaarten die u op internet kan ontwerpen is inmiddels goed en de prijs is zeker vergelijkbaar met voorgedrukte kaarten. Ook om die reden is de keuze voor zelf-ontworpen kerstkaarten snel gemaakt.

 

Conclusie
Ook nu het economisch minder goed gaat, is het verstandig om als bedrijf uw relaties een kerstkaart te sturen. Stuur dan wel een echte, persoonlijke kaart. Het is een kosten-effectieve manier om uw zakelijke relaties te onderhouden.

Over de Auteur

De auteur (autrice!) van dit artikel werkt al meer dan 15 jaar in de zakelijke dienstverlening in verschillende marketing-gerelateerde functies. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over haar hobby: kerstkaarten en wenskaarten maken

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst. Commentaar gesloten.

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[308 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[112 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[102 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo