Geldverslinders - Artikel Post - Artikel Marketing

Geldverslinders

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: RomanticGirl
Gezien: 796 | Aantal woorden: 569 | Datum: Wed, 9 Mar 2011 | 0 commentaar

‘Het leven is kort’ of ‘je leeft maar een keer’ zijn veelgehoorde uitdrukkingen als er kritisch over het uitgeven van geld wordt gesproken. Waarom zou je je druk maken om het besteden van geld, zelfs al gaat  het op aan totaal onbelangrijke zaken? Nu zou je daarop weer kunnen antwoorden: ‘je kunt geld maar een keer uitgeven’, of iets dergelijks.

Waarom mensen bereid zijn een aanzienlijk deel van hun vermogen te besteden aan dure dingen die strikt genomen niet noodzakelijk zijn, is een betere vraag. Waarom koopt iemand een nieuwe auto, een design keuken of trouwringen met diamanten, als je met minder even gelukkig kunt zijn?

Nieuwe auto’s

Afgezien van de legioenen die in een ‘auto van de zaak’ rijden, is er nog steeds een aanzienlijke groep mensen die gewend is een auto voor privé gebruik nieuw aan te schaffen en daar eigenlijk voortdurend in te investeren. Het voordeel van die constante investering is dat hij langzamerhand minder merkbaar wordt, tenzij de eigenaar er in inkomsten op achteruit zou gaan.

De redenering is wellicht dat er altijd een keurig nette en betrouwbare auto  voor de deur staat, maar hetzelfde kan gezegd worden van een goede tweedehands die ook na een paar jaar wordt vervangen. Gaat het om status? Is het feit dat de auto nieuw is belangrijker dan wat voor auto het is? Het meest vreemde fenomeen is wel het ‘oprijden’ van een nieuwe auto en er daarna weer een nieuw kopen met dezelfde modelnaam, van hetzelfde merk. Dat tart elke logica.

Design keukens

Een design keuken is een ruimte die zo mooi is ontworpen dat je pas in tweede instantie ontdekt dat er daadwerkelijk in gekookt kan worden. Of dat ook op een handige manier kan, is sterk de vraag. Maar dat interesseert de kopers van design keukens weinig. Veel van hen zijn ook helemaal niet van plan ook maar een eitje te bakken; voor hen is blijkbaar de design-factor doorslaggevend bij de uitgave van meer dan het dubbele bedrag dat voor een ‘normale’ keuken wordt betaald.

Waar echter niemand bij stil lijkt te staan, is het feit dat keukens die matig gebruikt worden, vreselijk lang meegaan. Daardoor worden ze vanzelf ouderwets of achterhaald, in ieder geval qua apparatuur.

Verlovingsringen

Van de niet-noodzakelijke uitgaven is een verlovingsring voor velen wel heel moeilijk te doorgronden. Er volgt namelijk onveranderlijk de aanschaf van een trouwring op, die ook enorm veel geld kost. Reden temeer om de viering van je verloving op gepast eenvoudige wijze te vieren, zou je zeggen. Maar niets weerhoudt de geliefden van hun wens om flink te investeren in verlovingsringen, zelfs als het aanschafbedrag eigenlijk boven hun macht is. Hier past slechts het gezegde ‘liefde maakt blind’.

 



Over de Auteur

Wat beweegt mensen tot een grote aanschaf die niet strikt noodzakelijk is? In dit artikel worden wat mogelijke motieven onderzocht aan de hand van drie voorbeelden: nieuwe auto’s, design keukens en verlovingsringen.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[264 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[107 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[90 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo