FB pix Hoe kies je een juiste handelsnaam voor je onderneming? - Artikelpost

Hoe kies je een juiste handelsnaam voor je onderneming?

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 1125 | Aantal woorden: 629 | Datum: | 0 commentaar

Hoe kies je een juiste handelsnaam voor je onderneming?

Gebruikt de concurrent een handelsnaam die verwarrend is ten opzichte van de naam van jouw onderneming? Dan kun je daartegen in verzet komen. In de jurisprudentie zijn wat elementen gevormd om deze ‘verwarring’ te toetsen zoals de handelsactiviteit zèlf, de plaats van de handelsactiviteit en gelijkenis van de handelsnaam.

Een voorbeeld waarbij aan alle drie elementen is voldaan is vaak duidelijk. Zo is het vragen om problemen als je een Slagerij Van Rooijen wilt openen naast een Slagerij Van Rooyen... De praktijk is natuurlijk weerbarstiger, maar altijd moet in ogenschouw worden gehouden dat er concurrentie mogelijk moet blijven. Een slagerij beginnen naast een bestaande slagerij is mogelijk, zolang er door het gebruik van de gekozen handelsnaam maar geen verwarring bij het publiek tussen de ondernemingen is te duchten.

Zo zal er er van verwarring bij het publiek of ‘de gemiddelde consument’ ook geen sprake zijn als bijvoorbeeld de ene onderneming, genaamd ”De Schil” in Zeeland is gevestigd en zich bezighoudt met de verkoop van aardappelen, groenten en fruit, terwijl het andere bedrijf met dezelfde handelsnaam is gevestigd in Groningen en een uitzendbureau runt. Beide ondernemingen kunnen die naam gewoon blijven gebruiken.

Uit de Handelsnaamwet blijkt ook dat de ondernemer met de oudste rechten op de naam een grotere bescherming verdient. In het Handelsegister van de Kamer van Koophandel kan gecontroleerd worden òf en zo ja, hoe lang een bepaalde handelsnaam al bestaat.

In tegenstelling tot merken, hoeft een handelsnaam volgens de definitie in de wet overigens niet origineel of creatief te zijn. Merken zijn alle tekens die geschikt zijn om de producten of diensten van een onderneming te onderscheiden. Een slager mag bijvoorbeeld niet het woord “vlees” als merk exclusief opeisen, want de meeste producten die een slager verkoopt ‘zijn’ gewoon vlees. Zichzelf “De Slager” noemen mag echter wèl en daarmee bescherming inroepen op grond van de gekozen handelsnaam.

Maar tè algemene of beschrijvende handelsnamen geven slechts een beperkte bescherming. Zo kan “De Slager” alleen optreden tegen een concurrent die precies zo heet. Een andere concurrent met de naam “De Keurslager” of “Het Slagertje”, kan hij niet tegenhouden want die namen wijken genoeg af bij zo’n algemene en beschrijvende naam.

Het werkt ook andersom: des te origineler de gekozen handelsnaam en bekender de onderneming des te meer bescherming je verdient. De speelgoed winkelketen “Bart Smit” is bijvoorbeeld op veel plaatsen in Nederland te vinden en geniet daarmee veel bekendheid. Concurrenten die een gelijkende naam als “Bart Smit” kiezen, zoals ‘Bart Smits’, ‘Bartje Smit’ of ‘Bart Smitje’ kunnen alle op juridische bezwaren stuiten vanuit Volendam. Daarentegen zouden namen als ‘Paul Smit’ of  ‘Bart Schaap’ gewoon kunnen, omdat Paul en Schaap in behoorlijke mate afwijken van Bart en Smit.

Conclusie: kies je een zeer beschrijvende en niet erg creatieve handelsnaam, dan geldt er een beperkte bescherming. Kies je daarentegen een originele en creatieve handelsnaam voor je onderneming, dan verdien je meer bescherming.



Over de Auteur

SLS staat voor Schaap Legal Services, een vooruitstrevend juridisch adviesbureau opgericht in 2006 door Paul J. Schaap (1966). Hij is inmiddels 20 jaar werkzaam als jurist en kenmerkt zich door het geven van praktische juridische ondersteuning aan bedrijven of particulieren met een focus op intellectueel eigendomsrecht, merkenrecht en (internationale) commerciële contracten. Pragmatisch handelen, hoge mate van flexibiliteit en creativiteit, duidelijke wijze van communiceren en de beschikking over een (internationaal) collegiaal netwerk zijn kenmerkend voor Schaap Legal Services.

Via me®k-enrecht.nl kunt u op eenvoudige wijze een naam of logo als merk laten deponeren of juridisch advies verkrijgen. Of het nu gaat om het uitvoeren van een merkonderzoek, het verkrijgen van een merkregistratie, het bewaken van een merk, het beoordelen of opstellen van contracten of het oplossen van conflicten; geef met een gerust hart dit soort werkzaamheden uit handen aan merkenbureau me®k-enrecht.nl: uw betrouwbare en vakkundige partner op het gebied van merken èn rechten!

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar RSS

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.
BoekenBoeken

Handelsnaam
Handelsnaam

€ 45,50
Toon product

Lexikon der Gewebe
Lexikon der Gewebe

€ 88,99
Toon product

Koslowski: Chemiefaser-Lexikon
Koslowski: Chemiefaser-Lexikon

€ 43,79
Toon product

Lexikon der Gewebe
Lexikon der Gewebe

€ 69,99
Toon product

Chemie Faser Lexikon
Chemie Faser Lexikon

€ 37,00
Toon product

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

Niels78
[393 geplaatste Artikelen] feed
gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[214 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[150 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
Admin
[111 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo