Hoe promoveert een steen tot edelsteen?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Melanie Zenz | Via Artikel Post
Gezien: 1765 |
Aantal woorden: 322 |
Datum: Fri, 5 Aug 2011 |
0 commentaar
Stenen die in sieraden zijn verwerkt symboliseren al duizenden jaren een uiting van liefde, passie en kracht. Tegenwoordig kan een steen tot edelsteen gepromoveerd worden als hij mooi, zeldzaam en duurzaam is.
Bij het vaststellen of een steen mooi is wordt persoonlijke smaak zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten. Het gaat hierbij vooral om de aantrekkingskracht van de steen die wordt bepaald door kleur, symmetrie en glans.
Om het predicaat edelsteen te verdienen moet een steen ook zeldzaam zijn. De mate van zeldzaamheid is niet altijd een waarde verhogende factor. Omdat zeldzame edelstenen onbekend zijn is er ook weinig vraag naar. Het zijn vooral interessante objecten voor verzamelaars en speculanten. Soms besluiten wereldberoemde juweliershuizen, zoals Tiffany & Co, een onbekend type edelsteen op te nemen in hun collectie en deze ‘nieuwe’ edelsteen actief te promoten. Vanaf dat moment stijgt de vraag naar dit type edelsteen en daarmee ook de prijs. (voorbeeld Tanzanite)
Ten slotte moet een steen over een bepaalde mate van duurzaamheid beschikken. Bij duurzaamheid wordt gekeken naar krasbestendigheid (hardness), breukgevoeligheid (toughness) en stabiliteit. Deze laatste factor wordt vaak over het hoofd gezien, maar is van groot belang. Bij stabiliteit wordt bepaald in hoeverre de steen bestendig is voor het effect van licht, warmte en chemicaliën. Zo zijn er stenen die in de meest prachtige kleuren uit de mijn komen, maar zodra ze worden blootgesteld aan zonlicht vervaagt de kleur en verdwijnt de aantrekkelijkheid. (voorbeeld Morganite)
Als er nieuwe onbekende stenen gevonden worden zal een vooraanstaand Gemological Institute (vaak GIA) bepalen of het om een niet eerder geïdentificeerd steen type gaat en of deze steen het predicaat edelsteen verdient.
Over de Auteur
Melanie Zenz groeide op in Nederland. Na een succesvolle carrière in het internationale bankwezen besloot ze haar hart te volgen en zich volledig te richten op haar passie: Edelstenen. In 2008 verhuisde Melanie naar Hong Kong waar ze Gemology (=Edelsteenkunde) studeerde aan het Gemological Institute of America (GIA). Na haar studie heeft ze ZENZ opgericht, een handelsbedrijf in edelstenen. Sinds kort deelt Melanie haar passie voor edelstenen met geïnteresseerden in haar eigen online magazine GemLovin.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen