Kan een kleuter blijven zitten?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: PLavrijssen | Via Artikel Post
Gezien: 698 |
Aantal woorden: 467 |
Datum: Fri, 5 May 2017 |
0 commentaar
Kan een kleuter blijven zitten?
Uit onderzoek van de Werk-Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) blijkt dat het qua ontwikkeling weinig zin heeft om kleuters te laten blijven zitten. Dit zou geen hogere cijfers opleveren, echter zou het kind er volgens hen wel gelukkiger onder voelen. Wetenschappers menen dat langer kleuteren geen enkel voordeel oplevert op lange termijn en daarom wil de inspectie vanaf nu onderbouwd hebben waarom een kleuter zou moeten blijven zitten.
Welzijn van het kind
Volgens de WSK wordt er een belangrijk punt hierdoor over het hoofd gezien en dat is het welzijn van het kind dat mentaal nog niet toe is om naar groep 3 te gaan. Dit kan ervoor zorgen dat een kind zich niet gelukkig gaat voelen in de klas en misschien zelfs wel voortaan met tegenzin naar school gaat. Gezien dit feit heeft het langer laten kleuteren wel degelijk invloed op de lange termijn, echter is dit niet goed te meten. Dit is dan ook de reden dat dit argument de lucht in wordt geslagen: we willen nou eenmaal alles meten, anders telt het niet mee. Daarom wordt er twee keer een toets afgenomen, namelijk ook nog een cito taal en cito begrijpend lezen in groep 8.
Kijk naar het individu
Elk kind is anders en gaat de ontwikkeling op zijn eigen tempo door. Het is dus niet gek dat het ene kind langer ‘kleutert’ dan het andere en daar moet het onderwijs geen roet in het eten gooien door kinderen in hokjes te plaatsen. Kinderen moeten zichzelf kunnen zijn en het onderwijs moet geen leidraad zijn, maar zou moeten meedeinen op deze ontwikkeling, niet andersom.
Sociaal- emotionele ontwikkeling
Een hoge score voor de Citotoets betekent niet gelijk dat de overgang naar groep 3 vlekkenloos verloopt. Hierin wordt namelijk enkel de cognitieve vaardigheid van een kind getest. Je weet dus niets over het vermogen van een kind om zich uit te drukken, sociale vaardigheden, zelfstandigheid enzovoort. Conclusie is dus dat de Citotoets niet leidend moet zijn, maar er gekeken moet worden naar het kind als geheel, inclusief zijn mentale, sociale en emotionele eigenschappen en vaardigheden.
Over de Auteur
Blogger
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen