Deze voeding veroorzaakt dehydratie of uitdroging - Artikelpost

Deze voeding veroorzaakt dehydratie of uitdroging

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 165 | Aantal woorden: 772 | Datum: | 0 commentaar

Voldoende water drinken is niet alleen gezond, het helpt ons zelfs makkelijker afvallen. Toch is het niet altijd even makkelijk om dagelijks twee literwaters te drinken, zoals aanbevolen door de gezondheidsraad. Zeker op hete dagen drinken we vooral frisdrank. In tegenstelling met water, zijn er bepaalde voedingsmiddelen en drankjes die ons niet hydrateren maar uitdrogen? 

Hoe kunnen we vochtgehalte op peil houden en welke voeding en drank drinken we best niet op zomerse dagen?

Hydrateren is onmisbaar voor je gezondheid

Hydrateren is écht onmisbaar om ook op hete dagen goed te blijven functioneren. Een goede hydratatie is nodig voor de gezondheid van onze gewrichten. Daarnaast helpt het onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Een juiste vochtvoorraad verbetert zelfs ons humeur.

Dehydratie of uitdroging herkennen

Het is belangrijk dat we dehydratie of uitdroging snel kunnen herkennen zodat we tijdig kunnen ingrijpen om erger te voorkomen. De meest voorkomende symptomen die wijzen op uitdroging zijn:

  • Dorst en constant kunnen drinken
  • Steeds moeilijker kunnen plassen
  • Verandering van kleur en hoeveelheid urine
  • Vermoeidheid en slaperig gevoel
  • Hoofdpijn
  • Spierkrampen
  • Dalende bloeddruk
  • Snelle hartslag met hartkloppingen
  • Verhoogde prikkelbaarheid en plotse stemmingswisselingen

De gevolgen van dehydratie 

Dehydratatie brengt onze gezondheid in gevaar. Het heeft vooral een negatieve invloed op de werking van onze hersenen. Uitdroging is vaak oorzaak van:

  • Verminderde hersenfunctie
  • Angst en depressie
  • Zwaarmoedigheid
  • Concentratieverlies
  • Vermoeidheid

Om een voorbeeld te geven van de belangrijkheid van voldoende water drinken: wanneer je dagelijks minder dan twee glazen water drinkt, stijgt je risico op een depressie met maar liefst tachtig procent

Frisdrank

Frisdrank bevat veel toegevoegde suikers, waardoor je snel uitdroogt. Een glas bruisend water met enkele plakjes citroen of je andere favoriete soort fruit en een takje verse munt is een verfrissend én gezond alternatief. erbij geef je er ook nog eens een lekker smaakje aan!

Energiedrankjes

Populaire energiedrankjes bevatten naast een grote hoeveelheid toegevoegde suikers bevatten ze ook een hoge concentratie cafeïne, een stof met sterk uitdrogende eigenschappen. Wanneer je regelmatig energiedrankjes drinkt, merk je ongetwijfeld dat je vaker moet plassen. Daardoor verlies je veel vocht Door al dat plassen verlies je veel vocht en kun je uitdrogen. Drankjes met cafeïne erin werken namelijk extreem dehydraterend.

Alcoholische dranken

Naast frisdranken en energiedrankjes zijn hebben ook alle alcoholische dranken een sterk dehydraterend of uitdrogend karakter, ook ons fris biertje.

Dehydraterende voeding: eiwitrijke voeding

Een gezond en natuurlijk dieet bestaat uit veel eiwitten. Eiwitten helpen ons zelfs meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Maar te veel voeding met eiwitten eten is ook geen goed idee. Die doen je namelijk sneller uitdrogen. Eet je graag eiwitten? Combineer ze dan met hydraterende voedingsmiddelen, zoals komkommer, tomaat, sla en watermeloen.

Eiwitten doen je meer plassen

Bij het gebruik van eiwitten komt ureum vrij. Deze stof wordt door onze nieren uit ons bloed gefilterd en via onze urine verwijderd. Wie vaker moet plassen tast zijn vochtvoorraad aan. Compenseer dus je eiwit-inname met het drinken van voldoende water.

Deze voeding werkt ook dehydraterend 

Naast eiwitrijke voeding zijn er nog andere voedingsproducten met een uitdrogend karakter waar je het zeker niet zou van verwachten. Dat zijn vooral:

  • Groenten: asperges, artisjokken, wortels, uien, peterselie, selderzout, tuin- en waterkers of
  • Kruiden: paardenbloem, knoflook,
  • Augurken: zijn rijk aan zout, een stof met een sterk uitdrogend effect
  • Onbewerkte noten: voornamelijk hazelnoten, walnoten, cashewnoten, amandelen en pinda's
  • Avocado
  • Aardappels
  • Rijst
  • Thee: brandnetel-, peterselie-, berkenblad-, paardenbloem-, gember- en groene thee


Over de Auteur

Was van jongs af geïnteresseerd in alles wat met gezonde voeding te maken had. Die interesse werd nog groter wanneer ik met overgewicht en gezondheidsproblemen te maken kreeg.

De stap naar een opleiding van voedingsconsulent was zo al vlug gezet.  

Ondertussen werd ik zelfstandig beroepsjournalist voor meerdere dag-, week- en maandbladen. Zo werd kennis delen mijn passie. En zo werd mijn website Leefnugezonder.be geboren. Door op deze website mijn kennis over gezondheid, gezonde voeding en aangepaste recepten te delen wil ik zoveel mogelijk mensen helpen om gezonder te eten en te leven.

Ik hoop van harte ook jou hiermee te kunnen helpen.

 

Veel liefs,

Francois

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.
ComputerComputer

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[356 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[147 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[140 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo