5 Handige tips voor boekhouden met Excel
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: KarlijnvKlaveren | Via Artikel Post
Gezien: 445 |
Aantal woorden: 623 |
Datum: Thu, 4 Jun 2020 |
0 commentaar
Bij veel mensen heeft Excel geen goede reputatie. Maar eigenlijk is Excel een fantastisch spreadsheet-programma. Mocht je het al op je computer hebben staan dan heb je ook al de middelen om jouw eigen boekhouding te starten en te beheren. Een andere optie is om de online gratis versie van Excel te gebruiken. Dat kan door een gratis Microsoft-account te openen. Met onderstaande tips leer je excel nog beter gebruiken.
1. Voorwaardelijk Formatteren
We zijn niet allemaal wiskunde-knobbels of programmeurs en veel mensen raken dan ook in de war als ze lange formules moeten gebruiken. Daarom zit er in Excel ook een makkelijke manier om data te dupliceren tussen twee kolommen. Je markeert eerst de kolommen en selecteert vervolgens Excel’s Voorwaardelijk Formatteren-knop. Vervolgens klik je op ‘Markeer de Cel-regels’ en kan je kiezen welke optie je nodig hebt.
2. Leer Macro’s gebruiken
Het zou ons te ver leiden om je in dit korte artikel te proberen te leren hoe macro’s te gebruiken. Maar we kunnen je alleen aanmoedigen jezelf hier toch een beetje in te verdiepen. Het zal je werk vele malen sneller doen gaan en je boekhouding maken wordt een fluitje van een cent als je niet steeds dezelfde repetitieve handelingen in Excel moet uitvoeren maar dit aan een macro kan overlaten.
3. Pivotteren van tabellen
Wellicht de meest nuttige en tegelijk meest misbegrepen functie van Excel is het pivotteren van tabellen. Je kan er bijvoorbeeld een willekeurige set data mee selecteren (let op dat er geen lege kolommen tussen staan want dan werkt het niet) en deze converteren in een bewerkbare tabel. In de zijbalk van Excel kan je vervolgens nieuwe tabellen maken en berekeningen uitvoeren.
4. Spring onmiddellijk naar een Cel
Werk je vaak in erg grote tabellen en ben je het beu om telkens te moeten scrollen op zoek naar de juiste rij en cel? Dit kan veel sneller als je gewoon ‘springt’ naar de juiste cel en dat is helemaal niet moeilijk: klik op het celnummer dat je ziet links van de formule-balk, typ daar de naam van de rij en het nummer van de kolom in en je komt onmiddellijk daar waar je moet zijn in je werkblad.
5. Vlookup goed gebruiken
Als accountant gebruik je de functie misschien dagelijks maar toch zijn er veel mensen die niet goed weten hoe deze correct te gebruiken. Het is dan ook niet zo eenvoudig uit te leggen maar eens je het in de praktijk aan het werk ziet begrijp je het meteen. Met Vlookup kan je Data A bekijken, Data A opzoeken samen met Data B in een ander werkblad en vervolgens Data B overzetten naar het originele werkblad. Oefen er maar eens mee en je zal zien dat je al snel niet meer zonder kan.
Kortom, er zitten handige functies in Excel die veel mensen niet kennen. We noemen er hier slechts enkelen. Als je je er echt eens in wil verdiepen dan is de Help-functie in Excel een goed begin. Het zal je enorm veel tijd besparen, tijd die je aan leukere dingen dan boekhouden kan besteden!
Over de Auteur
Karlijn van Klaveren is ondernemer en heeft ervoor gekozen voor zoveel mogelijk zelf boekhouden. Dit om kosten te besparen maar ook om een betere vinger aan de pols te krijgen v.w.b. het financiële reilen en zeilen van de onderneming in kwestie.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen