Banken worden steeds innovatiever
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Thijs Nieuwdorp | Via Artikel Post
Gezien: 1549 |
Aantal woorden: 738 |
Datum: Thu, 5 Aug 2010 |
0 commentaar
In de tijd van een financiële crisis investeren veel bedrijven in innovatie. Dit blijkt alleen al uit onderzoek van Accenture in 2010 en Six Fingers in 2009. Niet alleen bedrijven proberen dan te innoveren, maar ook financiële instellingen. Immers geloven vele bedrijven dat innovatie leidt tot concurrentievoordeel, en dat is toch het belangrijkste dat te halen valt in tijden van recessie.
Nu zijn er vele manieren om te innoveren, waar ik verder niet op in zal gaan in deze post. Wat wel leuk om te zien is dat er al enkele banken zeer geslaagd zijn om zich te onderscheiden van andere banken. Aspecten waarbij vaak wordt gedacht is hoe het gemakkelijker voor klanten wordt en natuurlijk ook processen die intern verbeterd wordt.
Ditzo
Ditzo is een goed Nederlands voorbeeld van een bedrijf dat verzekeringen eenvoudiger heeft gemaakt. Niet alleen de website straalt eenvoud uit, maar ook de manier van zaken doen. Door deze stap te nemen is het opeens eenvoudiger voor mensen om zichzelf te verzekeren, en laten we eerlijk zijn.. er komt soms nog weleens papierwerk voorbij wanneer iemand zich verzekert waar je u tegen zegt.
Niet alleen verbeterde dit de eenvoud voor de klant, maar ook het proces achter ditzo. Bij veel verzekeringsmaatschappijen zit veel achter de schermen fout in het CRM (Customer Relationship Management) systeem. Dit komt onder andere door de vele verschillende verzekeringen die zijn afgesloten en data dat verouderd is. Databases veranderen continu van structuur omdat wensen nu eenmaal anders zijn. Door een totaal nieuw concept te lanceren (Ditzo) slaagde ASR erin om de database meteen 'vers' te hebben. Wat natuurlijk ten goede komt van de processen, en de klant.
Metro bank
Niet geheel een nieuw concept, maar wel een groeiend concept. Het concept kan ook niet al te vernieuwend zijn, omdat de man erachter er al eerder in slaagde om een dergelijk concept groot te maken. We spreken hier natuurlijk over Vernon Hill die in 1973 in de Verenigde Staten de Commerce Bankcorp begon, verkocht, en nu begint met de Metro bank in Engeland. De beloftes straks naar de klant:
- Het verhuizen van rekeningen naar Metro bank verloopt zonder problemen, en met 'surprise & delight';
- Ook in de weekenden open, dus 7 dagen per week!;
- Bankpassen en creditcars duren slechts een paar minuten. Dit is ook al kortgesloten met MasterCard, de bank heeft hier een exclusieve deal voor;
- Perfecte service;
- Geen stomme bankregels;
- Geen kosten aan het tellen van geld;
- En Dogs allowed! er staan zelfs waterbakjes en gratis snacks voor de hond klaar.
Ook in Spanje weet de bank Caja Navarra zich te onderscheiden van andere banken. Namelijk door volledige transparantie te bieden. Zij geven strakke beloftes en maken het inzichtelijk voor de klant waar geld wordt verdiend en wat precies elke regel inhoudt. Uit onderzoek bleek namelijk dat klanten hier veel waarde aan hechten.
Ribank Direct in Nederland probeert lenen ook zo eenvoudig mogelijk te maken. Zo kan er direct op de website een lening worden afgesloten, maar ook enkel een gratis offerte aangevraagd worden die direct toegezonden wordt. Daarbij bieden wij ook nog eens een financieel woordenboek aan, waardoor je meteen snapt wat alles betekent. Vragen? bel maar gewoon! We hebben namelijk een 0800-nummer als een van de weinige banken.
Over de Auteur
Thijs Nieuwdorp is financieel specialist bij Ribank Direct. Bij Ribank Direct maken we lenen zo gemakkelijk mogelijk.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen