FB pix Bedrijfsonderdelen outsourcen - Artikelpost

Bedrijfsonderdelen outsourcen

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 1120 | Aantal woorden: 450 | Datum: | 0 commentaar

Steeds meer bedrijven gaan steeds meer onderdelen outsourcen naar het buitenland. Maar wat kun je eigenlijk allemaal outsourcen en wat zijn de voordelen en gevaren.

Nearshore of offshore




Nearshore is outsourcing binnen Europa, vaak gebeurt dit naar Oost-Europese landen. Offshore outsourcing is outsourcing naar overzeese landen zoals China en India. Bij offshore outsourcing heb je meer te maken met cultuurverschillen, wat voor veel mensen een hoge drempel is om daar te gaan outsourcen.

Waardecreatie
Eén van de belangrijkste redenen voor outsourcing is het creëren van meerwaarde voor klanten. Bedrijven proberen meer getalenteerde mensen aan te trekken en zo de kwaliteit te verbeteren. Ook wordt meerwaarde gecreëerd door snellere productie en meer innovatie. Door deze achterliggende gedachte bij outsourcing worden er meestal geen kosten bespaard, doordat er veel tijd in gaat zitten en getalenteerde mensen in het buitenland ook veel geld kosten.

Kostenbesparing
Een tweede belangrijke reden van outsourcing is kostenbesparing. Arbeidskrachten zijn in het buitenland veel goedkoper, soms kan het wel 80% goedkoper zijn. Daarnaast zijn sommige materialen erg goedkoop in het buitenland. Een voorbeeld van goedkoop materiaal is staal, dat bijvoorbeeld veel wordt gebruikt in de gereedschapmakerij.

Mensen managen op afstand
Een van de grootste  uitdagingen bij outsourcing is het managen van mensen op afstand. Allereerst is het belangrijk dat je veel tijd investeerd en de mensen leert kennen. Zo zullen de mensen meer gemotiveerd raken en jou ook betrekken bij hun werk. Daarnaast zul je je moeten verdiepen in de cultuurverschillen. Er zijn bijvoorbeeld culturen waarbij mensen geen ‘nee’ durven zeggen en geen vragen durven stellen als ze iets niet begrijpen. Het is dus belangrijk dat je dit weet zodat je hierop kunt anticiperen.

Gevaren
Het gevaar aan outsourcing is dat bedrijven het vaak te makkelijk zien en besteden daarom te weinig tijd om het tot iets goeds te maken. Het is belangrijk tijd te investeren in goede software, relaties en culturele trainingen.

Bij outsourcing kun je dus de kwaliteit verbeteren of je kosten verminderen. Toch zul je er wel tijd en moeite in moeten steken als je wilt dat het goed gaat.

Over de Auteur

Ik schrijf artikelen over verschillende onderwerpen

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar RSS

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.
BoekenBoeken

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

Niels78
[393 geplaatste Artikelen] feed
gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[214 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[150 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
Admin
[115 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo