De drie stappen naar een incassoprocedure
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: artikelplaatsen | Via Artikel Post
Gezien: 557 |
Aantal woorden: 447 |
Datum: Wed, 25 Sep 2019 |
0 commentaar
Het is een lastige situatie… Meer dan 30 dagen zijn verstreken en jouw klant heeft zijn factuur nog steeds niet betaald. Dat terwijl jij jouw rekeningen ook gewoon moet voldoen. Gefrustreerd overweeg je maatregelen te nemen. Maar wanneer mag je officieel naar een incassobureau stappen? En welke acties kun je eerst zelf nemen? In deze blog lees je er alles over.
Wanneer naar een incassobureau stappen?
Als bedrijf of zzp’er mag je ten alle tijden een incassobureau inschakelen. Voorwaarde is echter wel dat de betalingstermijn is verstreken. De lengte hiervan hangt af van de afspraak die jij met jouw klant hebt gemaakt. Heb je een betalingstermijn in het contract opgenomen? Dan zul je je daar aan moeten houden. Is deze niet specifiek benoemd, dan geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.
Stap 1: Aanmaning
In een zakelijke wereld is een goede verstandhouding onderling van levensbelang. Het verstoren van zo’n relatie kan grote gevolgen hebben. Veel bedrijven versturen daarom - na het verstrijken van de betalingstermijn - eerst één of meer herinneringen. Dit kan telefonisch, schriftelijk of via een aanmaning. Hierin wordt de klant nog één keer gevraagd om - zonder gevolgen - het bedrag te voldoen. Een incassobureau kan dit voor je oppakken.
Stap 2: Ingebrekestelling
Heeft de klant - na meerdere herinneringen - de factuur nog steeds niet betaald? Dan is de maat op den duur natuurlijk vol. Dat begrijpen wij maar al te goed. In zo’n situatie kun jij hem of haar in gebreke stellen. Dit doe je door een brief te schrijven. Hier vermeld je dat de klant - ondanks meerdere herinneringen - nog steeds niet betaald heeft. Geef vervolgens aan dat je de betaling binnen een bepaalde termijn wilt ontvangen. Wanneer dit niet gebeurt, draagt jouw bedrijf de kwestie over aan een incassobureau.
Stap 3: Incassobureau
Herinneringen. Ingebrekestellingen. De klant lijkt het maar niet te (kunnen) begrijpen. Tijd om een incassobureau in te schakelen. Wacht hier niet te lang mee! Binnen Nederland geldt namelijk een wettelijk verjaringstermijn. Dit houdt in dat jouw bedrijf - en daarmee het bureau - slechts vijf jaar de tijd heeft om het verschuldigde bedrag te vorderen. Daarnaast geldt: hoe eerder je met een vordering bent gestart, hoe groter de kans dat je het geld terug gaat zien.
Over de Auteur
Expert op het gebied van financiële vorderingen
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen