De grote klap voor de Nederlandse detailhandel - Artikel Post - Artikel Marketing

De grote klap voor de Nederlandse detailhandel

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: ceesgas
Gezien: 248 | Aantal woorden: 579 | Datum: Wed, 16 Nov 2016 | 0 commentaar

Niet de opkomst van webshops, maar de vergrijzing vorm volgens kenners de grootste klap voor de Nederlandse detailhandel. De komende jaren zien winkels hun omzet dalen door klanten die wegblijven.

 

Waar de klappen vallen, dat laat zich makkelijk raden. Denk aan speelgoedwinkels, winkels waarin kinderkleding wordt verkocht en winkels waarin multimedia wordt verkocht. Dit meldde de NOS op basis een onderzoek uitgevoerd door Q&A.

 

De afgelopen jaren is veelvuldig gepraat over de opkomst van webwinkels. Deze vormden een grote bedreiging voor de fysieke winkels. De klant hoefde er de deur niet meer voor uit en alles werd netjes thuisbezorgd.

 

Ouderen hebben bepaalde producten al vaak in het bezit, tenzij het gaat om bijvoorbeeld hulpmiddelen, en doen er ook nog eens veel langer mee. Dit ondanks de vluchtigheid waarmee bepaalde consumentenproducten vaak van eigenaar wisselen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan smartphones en televisies. Waar je vroeger best lang met een smartphone deed, is het nu maar de vraag of je het jaar gaat halen. Telefoons worden door fabrikanten best snel al niet meer voorzien van updates, waardoor het toestel vatbaar is voor kwaadwillenden.

 

Waar de oude, grote, televisies tot wel twintig jaar mee gaan, laten de moderne platte televisies het vaak na een jaar of zes al afweten. Wellicht dat hier nog wat winst behaald kan worden als het gaat om de vergrijzing. Het is echter maar de vraag of televisies de detailhandel kunnen redden. De grootste klap voor de Nederlandse detailhandel is dus zonder meer de opkomende vergrijzing.

 

De komende jaren zal duidelijk moeten worden in hoeverre de Nederlandse detailhandel in staat is om de klappen op te vangen. De geschiedenis leert ons dat bestaande retailers soms niet op tijd waren met het ingrijpen. Wellicht is het bekendste voorbeeld dat van V&D. Dit bedrijf ging uiteindelijk ten onder als gevolge van het niet op tijd inspelen op veranderend consumentengedrag.

 

Ook de doelgroep waarop de winkels zich richten zou moeten veranderen. Zo zou men zich meer moeten richten op de leeftijdscategorie tussen de 25 en 44 jaar. Dit vereist en ander assortiment. Men zou de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) presenteert dan ook scherp in de gaten moeten houden.

 

Het CBS heeft berekend dat er weliswaar sprake zal zijn van een bevolkingsgroei, maar dat dit een kleinere groei zal zijn. Omstreeks 2030 zal Nederland bijna een miljoen inwoners meer hebben dan dat nu het geval is. De concentratie van de bevolkingsgroei zal het sterkst zijn in de Randstad.

 

 



Over de Auteur

Trends to watch, trends to follow. Alles is de moeite waard om over te schrijven. 

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[389 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[116 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[114 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo