De mogelijkheden van bedrijfsovernames
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: timderidder | Via Artikel Post
Gezien: 924 |
Aantal woorden: 415 |
Datum: Tue, 11 Jun 2013 |
0 commentaar
Het toenemende gebruik van online diensten heeft als gevolg dat ook bedrijfsovernames geheel via websites kunnen worden bewerkstelligd. Overnamematch.nl is een platform dat perfect kan worden ingezet voor geïnteresseerden van bedrijfsovernames. Dit kunnen bijvoorbeeld kopers, verkopers of intermediairs zijn. Sinds 2007 zijn via het platform meer dan 650 bedrijven gekocht en verkocht. Het voordeel is dat men direct contact kan opnemen met de desbetreffende persoon. Een koop- of verkoopprofiel kan direct worden geplaatst en deze profielen worden actueel bijgehouden. Hoewel een bedrijfsovername een groot risico lijkt, is dit juist de tijd om het te overwegen. Het aanbod is groter dan de vraag, waardoor er bijzonder buitenkansjes liggen op de overnamemarkt.
Er zijn verschillende mogelijkheden bij het overnemen van een bedrijf. Dit kan worden bewerkstelligd door bijvoorbeeld een management buy-in. Een externe particulier koopt in dit geval een bedrijf. In veel gevallen is dit een manager die goed verdiend heeft en op eigen benen wil staan. Ook is het mogelijk om een bedrijfsovername te realiseren middels een management buy-out. De koper is in dit geval al bekend met de onderneming, zoals een geïnteresseerd familielid of aandeelhouder. Tot slot kan een strategische partij een bedrijf kopen. Vaak heeft dit als doel om de marktpositie te verbeteren of de kennis te vergroten. Op dit moment worden bijvoorbeeld veel kleine glasvezel bedrijven overgenomen door grote partijen met als doel een groter deel van de markt in handen te krijgen, evenals meer kennis in huis te halen van bijvoorbeeld de zakelijke glasvezelmarkt.
Veel overnames hebben een oorsprong in bedrijfsopvolging. Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe generatie geenszins van plan is om het bedrijf van de ouders over te nemen, hoewel een bedrijf verkopen wel noodzakelijk is. Gelukkig zijn er genoeg andere mogelijkheden om de juiste opvolger te vinden, bijvoorbeeld een externe particulier, werknemer, familielid, investeerder, aandeelhouder of concurrent. Hoewel emotie vaak een grote rol speelt in een overname zal in deze tijd vooral een beslissing moeten worden genomen op basis van ratio. Door het grote aanbod is het vaak niet kunnen, maar moeten.
Over de Auteur
Tim de Ridder is werkzaam voor overnamematch.nl, de website voor bedrijfsovernames. Op dit online platform is het gemakkelijk om een bedrijf te kopen of te verkopen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen