Hoe zorg je ervoor dat debiteuren gaan betalen?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: sannevermeulen | Via Artikel Post
Gezien: 732 |
Aantal woorden: 588 |
Datum: Mon, 6 Nov 2017 |
0 commentaar
Bij ondernemen staat het binnenhalen van nieuwe opdrachten of klanten vaak centraal. Bestaande klanten tijdig laten betalen is echter minstens van even groot belang. In de praktijk is het vaak een afweging maken tussen klantvriendelijkheid en correctheid, maar op het einde van de rit wil je natuurlijk jouw euro's zien. Onderstaande vijf facturatie tips helpen je alvast een stuk verder.
Factuur zelf tijdig en wees consequent
Een debiteur tijdig laten betalen impliceert natuurlijk dat je ook zelf tijdig moet factureren. Meestal valt het te herleiden tot de klassieke psychologie: wie zelf te lang wacht met zijn facturen of niet reageert op openstaande bedragen, die 'zal het wel niet zo nauw nemen'. Jouw debiteur mag nooit het gevoel krijgen dat je toch niet op het geld zit te wachten. Wees consequent: verstuur zelf de factuur tijdig en verstuur meteen een vriendelijke herinnering indien de betaaltermijn verstreken is.
Maak het de klant een stuk eenvoudiger
Ook dit omvat een dubbelzijdige taak. Aan een factuur voeg je idealiter een vooraf ingevuld overschrijvingsformulier toe en zorg je dat alles heel duidelijk weergegeven is. Wanneer de klant uiteindelijk niet tijdig tot betalen overgaat, dan geef je in alle volgende correspondentie ook die gegevens opnieuw weer: het exacte bedrag, de oorspronkelijke vervaldatum en de betaalgegevens. De praktijk leert ons dat zo'n acties het betaalproces met ruim 20% versnellen.
Overweeg een korting voor snelle betalers
Omdat ook wij niet alleen focussen op het nadelige: beloon ook gewoon klanten die wél tijdig betalen. Zo kan je bijvoorbeeld een betaaltermijn toekennen van 30 dagen, maar klanten die betalen binnen een termijn van 10 dagen wel een extra korting van bijvoorbeeld 1-2% aanbieden. Zo beloont u ook klanten die wél tijdig tot betalen overgaan.
Kies voor goede voorwaarden
Goede afspraken maken goede vrienden. De relatie tussen u en uw debiteur begint dan ook meestal bij de contractuele afspraken tussen jullie beiden. Voorzie goede contractvoorwaarden of zet het minimaal om in aangepaste Algemene Voorwaarden. In deze voorwaarden neem je duidelijk en concreet op wat de gevolgen zijn van een laattijdige betaling. We denken bijvoorbeeld aan schadevergoedingen en procedurebepalingen. Betaalt de klant niet, dan volg je natuurlijk ook zelf deze procedurebepalingen (bijvoorbeeld het versturen van een aangetekend schrijven). Verwijs hierin naar de concrete factuur, verwijs naar eventuele sancties conform de gemaakte afspraken en geef uw debiteuren een termijn van zeven dagen om alsnog te betalen en deze sancties te ontlopen. Natuurlijk is ook hier een geschikte afweging met de klantrelatie belangrijk: overweeg toch steeds om eerst een vriendelijk mailtje of telefoontje te plegen, misschien had de klant gewoon de factuur over het hoofd gezien.
Probeer niet alles zelf te doen
Voorgaande facturatie tips zijn misschien wel handig, maar vergen natuurlijk heel wat werk. Die tijd gaat verloren en kan ten koste komen van andere inkomsten of het opbouwen van een nieuw klantennetwerk. Ziet de situatie er uitzichtloos uit? Overweeg dan externe hulp. Een incassobureau helpt je met plezier verder en doet dat bovendien vaak onder een NCNP-formule.
Over de Auteur
Sanne Vermeulen
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen