Hoe helpt cardio bij het verbranden van vet? - Artikel Post - Artikel Marketing

Hoe helpt cardio bij het verbranden van vet?

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Alexander29
Gezien: 1354 | Aantal woorden: 1093 | Datum: Thu, 23 Jun 2011 | 0 commentaar

 

Cardio training is altijd het eerste waar mensen aan denken als het gaat om vet verbranden.  Joggen, fietsen, zwemmen of steppen. Er is geen twijfel dat door het implementeren van cardio in je training en het aanpassen van voeding je resultaat zal zien.

Cardio, afgekort voor cardiovasculair is een aërobe training waarbij je probeert overtollig lichaamsvet aan te spreken als energiebron en dus vet verbrandt. Met aërobe wordt een lage tot matige intensiteit bedoeld in tegenstelling tot anaërobe cardio wat een hoge en snellere intensiviteit heeft. Cardio training kan worden gebruikt om af te vallen en om je algehele conditie te verbeteren. Daarbij versterkt het je hart en zullen je longen meer zuurstof kunnen binnenkrijgen.

Soorten cardio

De twee grootste en bekendste soorten cardio zijn LISS en HITT.

LISS staat voor Low Intensity Steady State (aerobe) en HITT is High Intensity Interval Training (anaerobe).

Simpel gezegd, is liss de lage tot matige intensiteit en hitt het hoge & snelle soort cardio. De bedoeling van liss is om je hartslag tussen de 65 en 70% van je maximaal te houden voor een periode van minimaal 20 minuten (vanaf dit punt begint je lichaam lichaamsvet te verbranden) tot maximaal een 60 minuten (langer en je zal spiermassa beginnen af te breken).

(maximale hartslag = 220-leeftijd)

Bij HITT duren de sessies heel kort maar heel erg intensief. Hier ga je 75-85% van je maximale hartslag gebruiken in intervallen.

Gebruik je bijvoorbeeld een loopband, dan is het bedoeling dat je voor 1 minuut zo hard sprint als je maar kan. Na deze minuut neem je 1-2 minuten in een matige snelheid om even op rust te komen(dit is 1 set). Dit volg je op door weer 1 minuut zo hard mogelijk te sprinten. Dit hou je vol tot je een set van 5 (voor beginners) voltooid hebt.

Wat is de beste tijd om cardio te doen?

De meeste mensen zullen zeggen in de ochtend het liefst hun cardio training te willen doen. Of je hier de beste resultaten mee krijgt zijn meningen erg verdeeld. S’ochtends, als je net wakker bent en nog niets gegeten hebt, is je glycogeenspiegel laag en zal je sneller vet gaan verbranden. Anderen zeggen dat juist omdat je tijdens je slaap niets hebt binnengekregen je lichaam zich nu in een spierafbrekende fase bevindt. Voordat lichaamsvet wordt aangeproken als energiebron, zal er ook spiermassa verloren gaan.

De allerbeste optie is om direct na je krachttraining aan cardio te doen. Tijdens je krachttraining heb je al je koolhydraten verbrand, wat betekent dat je nu een laag glycogeenspiegel level hebt en dus direct vet begint te verbranden.

De juiste intensiteit.

Bij LISS cardio kan je de intensiteit controleren door te praten. Kan je normale zinnen uitspreken zonder buiten adem te raken? Dan zit je goed. Het tegenovergestelde is waar voor HITT. Tijdens je interval moet je hard mogelijk sprinten dat het onmogelijk is nog te praten.

Met een hartslaghorloge kun je ook zien of je hartslag tussen de juiste percentages valt. De meeste fitnessaparaten hebben ook een functie om je hartslag af te lezen. Na een tijdje zal je gewend zijn raken aan deze intensiteit en merk je automatisch of je de goede intensiteit hebt of niet.

Wat kies jij?

LISS & HITT werken allebei goed voor het verbranden van vet als je dit combineert met een gezond voedingsschema. Om de allerbeste resultaten te krijgen en elke week een verschillende training te volgen kan je deze vormen van cardio afwisselen.

Wil je meer weten over cardio en gezond & permanent vet verbranden? Bezoek dan: www.vetverbrandenxl.nl

 



Over de Auteur

Mijn naam is Alexander Helberg en ik ben de eigenaar van vetverbrandenxl.nl. Tevens ben ik de auteur van het best verkopende online fitness e-boek No-Nonsense: Vet Verbranding. Voor meer informatie bezoek www.vetverbrandenxl.nl

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst. Commentaar gesloten.

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[308 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[112 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[101 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo