Koolhydraatarm dieet: voedingsmiddelen die u moet vermijden - Artikelpost

Koolhydraatarm dieet: voedingsmiddelen die u moet vermijden

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 57 | Aantal woorden: 1008 | Datum: | 0 commentaar

Koolhydraatarm - het sleutelwoord voor een koolhydraatarm dieet. Maar weet u precies waar u het zonder moet doen? Er zijn namelijk voedingsmiddelen tijdens het koolhydraatarme dieet die gezond lijken, maar veel koolhydraten bevatten.

Vermijd brood en granen in het koolhydraatarme dieet

Wij Nederlanders zijn gek op ons brood: als ontbijt, als broodje tussendoor of bij de klassieke avondmaaltijd. Maar of het nu gaat om brood, broodjes, bagels, flatbread of wraps: tijdens het koolhydraatarme dieet moeten voedingsmiddelen zoals brood worden vermeden.

Want er zitten veel koolhydraten in deze lekkernijen - zelfs in de volkoren versie! Zelfs 100 gram van deze gebakken goederen bevatten veel koolhydraten maar heel weinig vezels:

  • Witbrood: 49 gram koolhydraten, 3 gram vezels

  • Roggebrood: 48 gram koolhydraten, 7 gram vezels 

  • Meergranenbroodjes: 45 gram koolhydraten, 7 gram vezels

  • Bagel: 49 gram koolhydraten, 3 gram vezels 

  • Glutenvrij boerenbrood: 40 gram koolhydraten, 5 gram vezels

Afhankelijk van hoeveel koolhydraten er dagelijks geconsumeerd mogen worden tijdens het koolhydraatarme dieet, kan zelfs een maaltijd met veel brood deze waarde bereiken.

Pasta is te vinden in elk huishouden en ze zijn een van de basisvoedingsmiddelen. Ze behoren echter tot de voedingsmiddelen die te veel koolhydraten bevatten tijdens een koolhydraatarm dieet. Zelfs een portie gekookte pasta (300 gram) bevat 75 gram koolhydraten en de volkoren variant 78 gram.Het vezelgehalte blijft vrij laag: slechts drie gram voor tarwenoedels en zeven gram voor volkoren pasta.

Om tijdens een koolhydraatarm dieet aan de toegestane hoeveelheid koolhydraten te voldoen, zou een portie pasta verwaarloosbaar klein moeten zijn - en zou niet verzadigen of verzadigen. Koolhydraatarme noedels zoals zoodles of andere plantaardige noedels zijn veel beter. 300 gram gekookte courgette legt slechts zes gram koolhydraten en drie gram vezels op je bord.

Het mag duidelijk zijn dat gesuikerde ontbijtopties verboden zijn. Maar zelfs met zogenaamd gezonde alternatieven zouden de sensoren voor koolhydraten moeten werken: 30 gram havervlokken hebben al bijna 20 gram koolhydraten in hun bagage. Het makkelijkere alternatief is om je eigen koolhydraatarme muesli te maken. Hartige noten zoals walnoten, hazelnoten of amandelen worden samen met pitten en zaden verwerkt tot een heerlijke, gezonde en koolhydraatarme topping voor het ontbijt. Ook kruiden zoals cacaopoeder of kaneel kunnen de muesli verfijnen.



Over de Auteur

Deskundige als het gaat om koolhydraatarm eten! Vertelt jou graag meer over hoe je een koolhydraatarmdieet volgt. 

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[340 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[144 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[84 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo