Relatie tarieven en service tandarts?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Dirk332 | Via Artikel Post
Gezien: 1013 |
Aantal woorden: 502 |
Datum: Tue, 28 Feb 2012 |
0 commentaar
Vrije tandartstarieven
Sinds 1 januari 2012 zijn de tandartstarieven vrij. De tandarts mag vanaf die datum dus zelf bepalen wat hij of zij vraagt per tandartsbehandeling. Wij hebben in de afgelopen maanden de tandartstarieven verzameld van meer dan 400 tandartspraktijken verspreid door heel Nederland. De tandartstarieven staan op www.123tandarts.nl. Daarnaast houden we bij of een tandartspraktijk veel verschillende behandelingen in huis heeft (meer dan zeven verschillende behandelingen), of de tandartspraktijk ruime openingstijden hanteert (open buiten kantoortijden, tussen 8.30 en 17.30 uur) en of de tandartsen van de praktijk ingeschreven staan bij een kwaliteitsbevorderende instantie (Kwaliteitsregister Tandartsen of Stichting Garantiefonds Mondzorg). Op die manier hebben we onderzocht of er een relatie is tussen de hoogte van de tandartstarieven en de service die een tandartspraktijk biedt.
Onderzoek: hoge tandartstarieven, meer service!
Wij hebben het onderzoek uitgevoerd onder 300 tandartspraktijken die verspreid zijn door heel Nederland. De tandartspraktijken zijn gevestigd in zowel de grote steden als in kleine dorpen. De criteria die gebruikt zijn bij ons onderzoek zijn openbaar en objectief. De tandartspraktijken zijn verdeeld in twee groepen van precies 150 tandartspraktijken: hoge tarieven en lage tarieven. Uit het onderzoek blijkt het volgende. Tandartspraktijken met hoge tarieven hebben het meest veel verschillende behandelingen in huis. Tandartspraktijken met hoge tarieven zijn het meest open buiten kantooruren. Tenslotte zijn tandartspraktijken met hoge tarieven het meest geregistreerd bij een kwaliteitsbevorderende instantie. Hierna volgen de uitkomsten van het onderzoek, waarbij de B staat voor 'Veel behandelingen' de O staat voor 'Ruime openingstijden' en de K staat voor 'Registratie kwaliteitsbevorderende instantie'.
Tandarts: B / O / K
Hoge tarieven: 41% / 60% / 70%
Lage tarieven: 32% / 52% / 67%
Steun in de rug
De uitkomsten van het 123tandarts.nl onderzoek zijn een steun in de rug voor consumenten, maar ook voor de tandarts. Consumenten kunnen nu goed kiezen waar ze terecht willen, willen ze veel service, dan zullen ze daar ook voor moeten betalen. Hetzelfde geldt voor de tandarts. De tandarts kan betere service en kwaliteit bieden, en daar staan in het algemeen hogere tarieven tegenover. Met behulp van een vergelijkingssite voor tandartsen, kunnen consumenten makkelijk keuzes maken voor de tandarts die bij hen past.
Over de Auteur
123tandarts.nl vergelijkt alle tandartsen van Nederland. Op prijs en op testresultaat.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen