Tips tegen slapeloosheid

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: homeopathie1
Gezien: 1769 | Aantal woorden: 637 | Datum: Thu, 29 Mar 2012 | 0 commentaar

Slaap heeft iedereen nodig, zowel jong als oud. De een meer dan de ander. Het zorgt ervoor dat we dagelijks kunnen functioneren. Helaas komt het wel eens voor dat je niet voldoende slaap krijgt. Het kan zijn dat je last hebt van slapeloosheid.

Wat is slapeloosheid?

Slapeloosheid, of insomnie, is een slaapstoornis. Als je lijdt aan slapeloosheid word je:

1) te vroeg wakker




2) regelmatig tijdens het slapen wakker
Of 3) kan je moeilijk in slaap kan vallen

In principe houdt vlot in slaap vallen in, het in slaap vallen na 15 minuten. Veel deskundigen zien dit als goed slapen.

Slapeloosheid komt voor bij ongeveer 30% van de bevolking. Slapeloosheid kan chronisch worden als een of meer van de bovenstaande drie klachten meerdere nachten aanhouden.

Oorzaak en gevolg slapeloosheid

De oorzaak is niet altijd even makkelijk vast te stellen. Een slaapdagboek kan hierbij helpen.

Soms is slapeloosheid te wijten aan het overmatig gebruik van slaappillen. Ook stress, pijn, lawaai, teveel licht, een verkeerde temperatuur in de slaapkamer en cafeïne kunnen slapeloosheid in de hand werken.

Slapeloosheid kan zorgen voor een verminderd concentratie- en reactievermogen. Het kan je prikkelbaar maken en vergeetachtig. Ook fysiek functioneren wordt zwaarder.  Uiteindelijk kan het leiden tot een verstoord slaapritme.

Slaapbehoefte

De behoefte aan slaap is vooral afhankelijk van leeftijd en persoonlijke behoefte. Zo kan het zijn dat iemand van dezelfde leeftijd genoeg heeft aan een minder aantal uren slaap dan jezelf. Sommige mensen slapen efficiënter dan anderen en kunnen met minder uren dan gemiddeld voldoende produceren.

Hieronder het gemiddeld aantal uren slaap per leeftijdscategorie.

Een goede nachtrust

Wat kan jezelf doen voor een goede nachtrust? Zowel diep slapen als snel in slaap vallen zorgt er voor dat je goed uitgerust wakker wordt

Enkele tips om snel in slaap te vallen en goed te slapen:

  • Drink warme melk voor het slapen gaan
  • Sporten in de middag, of een wandeling in de avond
  • Zorg voor een donkere, niet te warme, geventileerde kamer
  • Eet ’s avonds licht
  • Aromatherapie
  • Bezoek aan de sauna of een massage salon
  • Gezonde eetstijl
  • Ga direct slapen wanneer je moe bent
  • Doe voor het slapen iets dat ontspant, zoals een boek lezen.
  • Probeer cafeïnehoudende dranken (thee, koffie, cola) te vervangen door kruidenthee en vermijd zware maaltijden voor het slapen.
  • Ook slaappillen worden vaak toegeschreven. Deze werken echter verslavend en uit eindelijk went je lichaam eraan waardoor ze niet meer effectief werken.
  • Het belangrijkste is dat je probeert te ontspannen. Mochten deze tips niet werken, breng een bezoek aan de huisarts.
 

Over de Auteur

Tips voor in het dagelijks leven voor je gezondheid.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[194 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[100 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[82 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[62 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo