De evolutie van voetbalmode
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: johnjansen | Via Artikel Post
Gezien: 4415 |
Aantal woorden: 911 |
Datum: Fri, 11 Nov 2011 |
0 commentaar
Ook in de sport is sprake van modetrends. Vooral in een populaire miljoenensport als voetbal zie je dat outfits in de loop der tijd veranderen. Ze evolueren niet alleen op het gebied van materiaalgebruik, maar ze veranderen ook puur esthetisch. Voetbalschoenen zijn niet meer zwart. In navolging van vedettes als Messi en Ronaldo lopen beginnende voetballertjes van een jaar of zeven tegenwoordig op felroze schoenen. En de korte broekjes van het EK’88 waren tijdens het vorige WK geheel vervangen door de ‘ouderwetse’ lange sportbroek. Het is wachten op het moment dat het Nederlands elftal in modieuze blouses het veld betreedt.
De evolutie van voetbalkleding gaat gepaard met de opkomst van commercie en de door prestatie gedreven cultuur. De saaie, zware outfit uit de beginjaren heeft plaats moeten maken voor lichtgewicht, goed te ‘marketen’ tenues voorzien van shirtreclame en spelersnaam.
De geschiedenis
Toen voetbal voor het eerst werd gespeeld, rond 1860 in Engeland, hadden spelers hun eigen kleding aan. Lange broeken, blouses en truien in allerlei kleuren en stoffen. Ze droegen toen wel petjes in dezelfde kleur om de teams te onderscheiden.
In 1870 kwam men op het idee dat het verstandig was dat elk team blouses of truien in dezelfde kleur ging dragen. Pas rond 1900 maakten de ‘legerkistjes’, de lange broeken en de zware truien plaats voor schoenen met noppen, korte broeken en lichtere blouses.
Toen voetbal vanaf 1930 enorm aan populariteit won, werden teamkleuren en vooral de prestaties van de spelers cruciaal voor de resultaten. Na de oorlog, in de jaren ’50, werd er daarom steeds meer lichtgewicht materiaal gebruikt en werd het shirt een visitekaartje van de club tijdens internationale wedstrijden en competities.
Marketing potentieel
Rond de jaren ’70 droegen alle (professionele) spelers inmiddels comfortabele en kleurrijke tenues die bijdroegen aan de populariteit van de sport. In die tijd was Real Madrid de eerste club die replica shirts ging verkopen. Bayern München kwam op het idee de naam van de hoofdsponsor op het tenue te laten prijken. En inmiddels is er zelfs al een club in Mexico die de Twitter-namen van de spelers achterop de shirts plaatst!
Blouses en rokjes?
De voetbalkleding van vandaag wordt continu getweakt en aangepast aan fashion trends. Als merchandise is het een enorme bron van inkomsten voor de clubs. Wat er allemaal nog veranderen gaat in de toekomst is nog afwachten. Misschien krijgt ook het voetbal te maken met aerodynamische pakken zoals in de zwemsport. Of misschien zien we vrouwen, net als in het hockey, binnenkort voetballen in rokjes en mouwloze shirts of zelfs in lichte ‘blouses’? Wie weet wat er allemaal nog komen gaat. Mode vertoont ook in de sport soms vreemde grillen.
Over de Auteur
Klingel.be is een online warenhuis.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen