Beginnen met Google Analytics for dummies
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Freekkeesen | Via Artikel Post
Gezien: 1152 |
Aantal woorden: 576 |
Datum: Fri, 27 Jun 2014 |
0 commentaar
Beginnen met Google Analytics for dummies
Google Analytics kan je als website- of blogeigenaar heel wat inzicht geven in hoe je content strategie neer te zetten. Echter is het niet makkelijk om ermee te beginnen als a-technische dummy. Zelfs de uitleg van Google zelf is voor deze mensen onbegrijpelijk. Zie de pagina Hoe werkt Google Analytics en lees over een slimme manier om ermee te beginnen.
Natuurlijk moet je eerst door de installatie komen. Als je nog niet zover bent, ga dan eerst naar de hulp pagina van Google zelf: Aan de slag met Analytics. Vanaf het moment van installatie zal Google Analytics gegevens van bezoekers bijhouden door hun cookies af te lezen. Ik hoor je denken: “aaah dus dat zijn die cookies waar iedereen het altijd over heeft!”.
Als je wel zover bent dan hoef je alleen maar dit basis pakket te downloaden. Klik erop, selecteer je website en ga naar Dashboards | Gedeeld (of in het Engels: Shared | Basis Acquisitie Dashboard (door JijOnline.nu).
Nu heb je 11 grafieken/tabellen waarmee je de basisgegevens over je bezoekers kunt bekijken. Het Google Analytics dashboard geeft antwoord op de vraag:
(van linksboven naar linksonder)
-
Hoeveel bezoekers heb ik per dag gehad?
-
Hoe lang was het bezoek per dag?
-
Hoeveel procent van je bezoekers ging na het bekijken van één pagina weer weg?
-
Welke pagina's van mijn website doen het best? Hoeveel bekijk krijgen ze?
-
Vanuit welke stad/dorp bekijken mensen mijn site?
-
Waarop hebben mensen gegoogled toen ze op mijn site kwamen?
-
Waar komen bezoekers binnen als ze gecensureerd worden op zoekwoord? Klik hier voor een betere uitleg.
(vanaf rechtsboven naar rechtsonder) -
Vanuit welk medium komen bezoekers binnen?
Referral betekent bezoekers die via een link van een andere site komen. Organic betekent mensen die via een zoekmachine zoals Google komen. Direct betekent mensen die een URL direct intypten in hun internetbrowser. -
Specifiek vanuit welke sites komen de referral bezoekers?
- Op welke dag in de week heb ik het meeste bezoek?
-
Op welk uur in de dag heb ik het meeste bezoek?
Over de Auteur
Freek Keesen is online content marketeer voor een aantal blogs zoals: JijOnline.nu, EenMaandGeen.nl, ReclameBlog.com en DutchBlogger.nl
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen