Belang van een mobielvriendelijke website
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: sannevermeulen | Via Artikel Post
Gezien: 822 |
Aantal woorden: 439 |
Datum: Thu, 7 May 2015 |
0 commentaar
Vanaf 21 april is de update van Google uitgerold om mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de mobiele zoekresultaten. Heb je als organisatie of bedrijf een website welke nog niet mobielvriendelijk is dan kan dat dus ten koste gaan van je posities in de zoekmachine en ook het aantal bezoekers op je website.
Mobilegeddon
Deze update, benoemd als Mobilegeddon is een van de meest invloedrijke updates in het algoritme van Google de afgelopen jaren. Wanneer je website nog niet goed wordt weergeven op mobiele telefoons kun je dit op verschillende manieren oplossen. Je kan je website Responsive maken, een dynamische weergave geven of een afzonderlijke URL in te stellen.
Responsive webdesign
Het grote voordeel van een responsive webdesign is dat zowel de html als de URL hetzelfde blijven. De inhoud van de website blijft gelijk alleen de weergave veranderd. Google zelf geeft hier ook de voorkeur aan. Wellicht omdat het eenvoudiger blijft om met dezelfde URL en inhoud een website snel te beeordelen (zowel mobiel als desktop).
Dynamische weergave
Een dynamische weergave wilt zeggen dat de URL van de website hetzelfde blijft en slechts de inhoud wordt veranderd. Het nadeel hiervan is dat het een geavanceerd proces verreist omdat ieder soort apparaat in dat geval een andere html zal genereren.
URL
Een andere URL is door veel websites al jarenlang de oplossing. Een totaal andere mobiele website zorgt ervoor dat deze website wel aansluit bij het type gebruiker. Ook hier geld weer dat de server opzoek moet naar de best passende oplossing voor het betreffende apparaat.
Het is ook belangrijk om er rekening mee te houden dat steeds meer mensen gebruik maken van touchscreen. Zowel via laptops als tablets worden de "desktop" versies weergeven en deze worden vaak gebruikt middels een touchfunctie.
Testen van mobielvriendelijkheid
Omdat het voor je vindbaarheid en ook voor je bezoekersvriendelijkheid belangrijk is om een mobiel vriendelijke website te hebben kan je bij Google een mobiel vriendelijkheidstest afnemen. Er zijn bepaalde richtlijnen waar je website aan moet voldoen bijvoorbeeld het goed instellen van de viewport. Jou SEO partner zoals ID factory kan hierin een adviserende rol spelen.
Over de Auteur
Sanne Vermeulen is een bevlogen jonge meid uit het Brabantse land. Met een schuin oog geïnteresseerd in alles wat online marketing heet maar steeds vaker actief op gezinsgebied.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: 1.0
Login om te stemmen