FB pix Crowdfunding - Artikelpost

Crowdfunding

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 3231 | Aantal woorden: 636 | Datum: | 0 commentaar

 

De journalist Jeff Howe schreef in juni 2006 het artikel "The Rise of Crowdsourcing" in het Amerikaanse blad “Wired”. Daarmee introduceerde hij voor het eerst hij het woord crowdsourcing. Het woord crowdsourcing is een samenvoeging van de engelse woorden “crowd”, wat menigte betekent en het woord “outsourcing”, waarmee uitbesteden aan derden wordt bedoeld. 

De definitie van Jeff Howe is: 

“Crowdsourcing is de handeling waarbij een taak, traditioneel uitgevoerd door een specifiek individu (meestal een werknemer), wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, vaak grote groep mensen in de vorm van een open verzoek.”

Wikipedia.com is waarschijnlijk wel het meest bekende voorbeeld van crowdsourcing. Bezoekers van de website worden uitgenodigd om hun kennis te delen op Wikipedia. Omdat duizenden bezoekers geheel vrijwillig hun bijdrage hebben geleverd, is er een virtuele encyclopedie op het internet gecreëerd die dagelijks wereldwijd door miljoenen bezoekers wordt geraadpleegd.

Ook grote bekende bedrijven maken gebruik van crowdsourcing. Zo gaat de chips fabrikant Lay’s elk jaar op zoek naar een nieuwe smaak die voor extra omzet kan zorgen via de crowdsourcing campagne ‘Maak de Smaak’.

Een bijzondere vorm van crowdsourcing is crowdfunding. 

In het boek Uitgever Gezocht 3.0, het handboek voor het succesvol crowdfunden van boeken op de website van TenPages.com, geeft de schrijver Maurice Smit de volgende definitie:

“De samenwerking van een groot aantal mensen die door het bijeenbrengen van diverse geldbedragen, een doel willen verwezenlijken dat door één individu of organisatie is geïnitieerd”.

  

De populariteit van crowdfunding heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen door de opkomst van de sociale media. Sociale media maken het voor een individu mogelijk om via de mensen in zijn netwerk een enorme golf van hulp en ondersteuning op gang te brengen. Wanneer het gehele netwerk wordt gebruikt om mensen te wijzen op een waardevol initiatief, dan kunnen er bergen verzet worden. 




Over de Auteur

Maurice Smit is auteur vanhet boek uitgever gezocht 3.0. En zet daarmee de toon van een geheel nieuwe kijk op het in de markt zetten van een boek.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar RSS

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.
BoekenBoeken

Digitale trends en tools in 60 minuten  -   Starten met crowdfunding in 60 minuten
Digitale trends en tools in 60 minuten - Starten met crowdfunding in 60 minuten

€ 12,50
Toon product

Crowdfunding
Crowdfunding

€ 39,95
Toon product

Hacking Kickstarter 4 - WORKBOOK: Hacking Kickstarter, Indiegogo: How to Raise Big Bucks in 30 Days: Secrets to Running a Successful Crowdfunding Campaign on a Budget
Hacking Kickstarter 4 - WORKBOOK: Hacking Kickstarter, Indiegogo: How to Raise Big Bucks in 30 Days: Secrets to Running a Successful Crowdfunding Campaign on a Budget

€ 8,89
Toon product

Voor Dummies  -   Crowdfunding voor Dummies
Voor Dummies - Crowdfunding voor Dummies

€ 94,00
Toon product

Crowdfunding / Kunst en Cultuur
Crowdfunding / Kunst en Cultuur

€ 4,99
Toon product

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

Niels78
[393 geplaatste Artikelen] feed
gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[214 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[150 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
Admin
[111 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo