Crowdfunding
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: christomario | Via Artikel Post
Gezien: 3236 |
Aantal woorden: 636 |
Datum: Mon, 9 Jul 2012 |
0 commentaar
De journalist Jeff Howe schreef in juni 2006 het artikel "The Rise of Crowdsourcing" in het Amerikaanse blad “Wired”. Daarmee introduceerde hij voor het eerst hij het woord crowdsourcing. Het woord crowdsourcing is een samenvoeging van de engelse woorden “crowd”, wat menigte betekent en het woord “outsourcing”, waarmee uitbesteden aan derden wordt bedoeld.
De definitie van Jeff Howe is:
“Crowdsourcing is de handeling waarbij een taak, traditioneel uitgevoerd door een specifiek individu (meestal een werknemer), wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, vaak grote groep mensen in de vorm van een open verzoek.”
Wikipedia.com is waarschijnlijk wel het meest bekende voorbeeld van crowdsourcing. Bezoekers van de website worden uitgenodigd om hun kennis te delen op Wikipedia. Omdat duizenden bezoekers geheel vrijwillig hun bijdrage hebben geleverd, is er een virtuele encyclopedie op het internet gecreëerd die dagelijks wereldwijd door miljoenen bezoekers wordt geraadpleegd.
Ook grote bekende bedrijven maken gebruik van crowdsourcing. Zo gaat de chips fabrikant Lay’s elk jaar op zoek naar een nieuwe smaak die voor extra omzet kan zorgen via de crowdsourcing campagne ‘Maak de Smaak’.
Een bijzondere vorm van crowdsourcing is crowdfunding.
In het boek Uitgever Gezocht 3.0, het handboek voor het succesvol crowdfunden van boeken op de website van TenPages.com, geeft de schrijver Maurice Smit de volgende definitie:
“De samenwerking van een groot aantal mensen die door het bijeenbrengen van diverse geldbedragen, een doel willen verwezenlijken dat door één individu of organisatie is geïnitieerd”.
De populariteit van crowdfunding heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen door de opkomst van de sociale media. Sociale media maken het voor een individu mogelijk om via de mensen in zijn netwerk een enorme golf van hulp en ondersteuning op gang te brengen. Wanneer het gehele netwerk wordt gebruikt om mensen te wijzen op een waardevol initiatief, dan kunnen er bergen verzet worden.
Over de Auteur
Maurice Smit is auteur vanhet boek uitgever gezocht 3.0. En zet daarmee de toon van een geheel nieuwe kijk op het in de markt zetten van een boek.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen