De beste copywriters uit Breda
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: bramvullings | Via Artikel Post
Gezien: 929 |
Aantal woorden: 596 |
Datum: Mon, 10 Feb 2014 |
0 commentaar
Copywriter
De copywriter is voornamelijk bezig met het schrijven van reclameteksten, variërend van teksten voor een dagblad tot een brochure of reclamecampagne. De doelgroep zal dus steeds veranderen en ook het medium waarvoor wordt geschreven varieert. De teksten moeten goed aansluiten bij de producten of diensten waarover wordt geschreven, maar ook onderscheidend zijn. Als een copywriter werkt aan een reclamecampagne zal hij vaak samenwerken met een artdirector die voor de juiste beelden zorgt.
Waar werken copywriters?
Copywriters werken vaak bij een communicatie- of reclamebureau. Elk bureau richt zich op een specifieke branche of specifieke organisaties en heeft dus zijn eigen specialisme. Ook zijn ze soms werkzaam op de communicatieafdeling of marketingafdeling binnen een groot bedrijf en werken sommigen zelfstandig via hun eigen bureau. Binnen grote organisaties leggen copywriters verantwoordelijkheid af aan het hoofd van de communicatieafdeling of aan een creatieve directeur maar in een klein bureau is vaak de directeur van het bedrijf de leidinggevende waaronder hij werkt. De copywriter bedenkt hoe een product goed kan worden verkocht, bekijkt de concurrentie op de markt en de behoefte van consumenten en kan zich goed verplaatsen in doelgroepen.
Wat zijn de taken van de copywriter?
De copywriter maakt de eerste opzet van een reclamecampagne en analyseert daarbij het product dat wordt aangeprijsd en de manier waarop de concurrentie reclame maakt. De accountmanager zorgt meestal voor de briefing met de opdrachtgever. Vervolgens wordt dit eerste concept gepresenteerd aan de creatieve leiding waarbij het concept goed moet aansluiten op het product en de briefing. Vervolgens gaat de copywriter aan de slag om het concept verder uit te werken, vaak samen met de artdirector. De campagne wordt dan gepresenteerd aan de opdrachtgever. Als de conceptcampagne wordt goedgekeurd, kan de daadwerkelijke reclamecampagne worden uitgewerkt. De copywriter is dan vaak ook betrokken bij de uitvoering van de campagne door bijvoorbeeld drukproeven van brochures en posters te controleren of aanwezig te zijn bij opnames van een reclamespot.
Over de Auteur
Siwart Mackintosh is een tektschrijver in hart en nieren en vandaar dat hij met volle enthousiame een tekstbureau runt.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen