De invloed van webdesign op zoekmachine prestaties
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: IngevanCasteren | Via Artikel Post
Gezien: 492 |
Aantal woorden: 575 |
Datum: Tue, 3 Dec 2019 |
0 commentaar
Zoekmachines worden steeds intelligenter en hebben steeds beter in de gaten met welke websites gebruikers wel en niet tevreden zijn. Websites die goed in de smaak vallen hebben vaak een aantal dingen met elkaar gemeen, zoals gebruiksvriendelijkheid, goede navigatie, overzichtelijkheid en ze bieden relevante en betrouwbare informatie. Over het algemeen bieden ze een goede user experience. Omdat zoekmachines niet in staat zijn om tekst en beelden te beoordelen zoals mensen, zijn ze afhankelijk van meta informatie over hoe mensen reageren op de inhoud van websites, deze informatie geeft zoekmachines inzicht in de kwaliteit van websites.
De eerste indruk
Het design van je website is een belangrijk onderdeel van een goede user experience en dus ook van een goede beoordeling door zoekmachines. Behalve het aantrekken van nieuwe bezoekers, moet je site ook zorgen dat bezoekers blijven. Een goede eerste indruk is hierbij essentieel, want de meeste mensen zullen binnen 4 seconden bepalen of je site de moeite waard is om verder te bekijken. Mensen maken vaak beslissingen op basis van gevoel, dus details zoals kleurgebruik, illustraties, vorm, stijl en layout zijn net zo belangrijk als inhoud. En bovendien zijn ze een prima middel om je site af te stemmen op het juiste publiek.
Responsieve websites
Door het toenemende gebruik van tablets en smartphones is het ontwerpen van een responsieve website geen overbodige luxe. Een responsieve website past zich aan zijn omgeving aan. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is dat het zich aanpast aan het scherm van de gebruiker, om te zorgen dat tekst, afbeeldingen, knoppen en bijvoorbeeld ook video’s zo ingedeeld worden op het scherm dat ze altijd goed zichtbaar zijn en goed te bedienen zijn. Google stimuleert het gebruik van responsieve sites en geeft ze voorrang in de zoekresultaten, omdat responsieve websites de user experience uiteraard aanzienlijk verbeteren.
‘Size matters’
Ook de omvang van een website kan een grote impact hebben op zoekmachine rankings. Zoekmachines houden van inhoud, dus een website met veel inhoud zal sneller een goede ranking behalen dan een soortgelijke website met weinig inhoud. Voor sommige bedrijven is het lastig om veel inhoud te creëren en kan het een oplossing zijn om gratis informatiebronnen toe te voegen die betrekking hebben op het produkt of de geboden service. Hiermee kun je je domein uitbreiden en de zoekmachines tevreden stellen. De manier waarop inhoud gepresenteerd wordt kan ook de ranking beïnvloeden. Een website met veel tekst verwerkt in afbeeldingen en video’s kan door de zoekmachines als ‘leeg’ ervaren worden, omdat de zoekmachine robots niet altijd in staat zijn om deze tekst te lezen. Indien je website echt niet zonder kan, overweeg dan om naast de afbeeldingen en video’s ook een html-gedeelte aan de site toe te voegen.
Wanneer je erin slaagt om deze kwaliteiten van een goed ontworpen website te combineren, zul je niet alleen een goede indruk maken op de zoekmachines maar ook op je gebruikers.
Over de Auteur
Inge van Casteren is werkzaam als zoekmachine optimalisatie deskundige bij SEOgeek.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen