Een webwinkel starten zonder grote risico's - Artikel Post - Artikel Marketing

Een webwinkel starten zonder grote risico's

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Webshopcounter
Gezien: 1156 | Aantal woorden: 1248 | Datum: Wed, 9 Jun 2010 | 0 commentaar

Inleiding

Veel mensen hebben de drang om te willen ondernemen vanwege de vrijheid die dit met zich mee brengt als zelfstandige en het doel om succes te behalen op basis van eigen inzet. Want wees eerlijk, wat geeft er een fijner gevoel als je dromen en idealen kunt verwezenlijken zonder dat je met de beperkingen zit die de meeste werkgevers bieden? Toch durven de meeste mensen de stap niet aan om hun baan op te zeggen en het ondernemerschap en de potentiële risico's te riskeren. En dat is begrijpelijk!

Ondernemen zonder grote risico's

Toch zijn er mogelijkheden die u in staat stellen om het ondernemerschap op de proef te stellen naast u huidige baan, zonder dat u daarbij grote risico's loopt. De mogelijkheid die in dit artikel wordt beschreven is van toepassing op mensen die willen ondernemen in de detailhandel. In dit artikel zal worden ingegaan op het verkopen van artikelen op afstand, door middel van een webwinkel, het zogenaamde 'dropshipping'. Dropshipping is erg populair in Amerika, maar wil in Nederland nog niet echt van de grond komen. Wellicht dat dit artikel er toe bij kan dragen dat hierin verandering gaat komen.





Dropshipping is een manier om artikelen die vanuit uw webwinkel worden besteld rechtstreeks vanuit de groothandel blanco aan te bieden aan de klant. Dit betekent dus dat u geen voorraden hebt en geen risico's loopt om met deze voorraden te blijven zitten. Dit risico heeft u wel als u zelf voorraad houdt van uw producten. Verder bespaart het u opslagruimte en het vele werk van het bijhouden van de voorraden. Uiteraard bent u verantwoordelijk voor de contacten met de klant en niet de groothandel waar u zaken mee doet. Bovendien is het dé ultieme manier om te monitoren welke producten wel of juist niet goed willen verkopen. Zo kunt u er op termijn dus eventueel voor kiezen om toch bepaalde producten in te kopen en zelf te versturen.

Wat moet ik allemaal doen om van start te gaan?

Allereerst is het belangrijk om voor uzelf op papier te zetten wat u precies wilt gaan verkopen en wat uw minimale doelstellingen zijn. Verderop in het artikel zal ik een overzichtje tonen, waarin puntsgewijs zal worden aangegeven welke stappen u dient uit te voeren om uw onderneming een kans van slagen te geven.

Vergeet niet dat het ook bij deze manier van ondernemen niet gemakkelijk zal zijn om de strijd aan te gaan met de vele webwinkels die er inmiddels al op het internet te vinden zijn. Daarnaast is het belangrijk dat u zichzelf afvraagt of u uitsluitend wilt gaan verkopen in Nederland en/of België of zelfs wereldwijd. Mijn advies is om rustig aan te beginnen en de markt eerst goed te verkennen voordat u meteen in het diepe springt.

Hoe nu verder?

Voordat u van plan bent om te gaan ondernemen (inschrijven KvK, etc.) is het belangrijk om eerst op zoek te gaan naar betrouwbare leveranciers die graag van uw diensten gebruik willen maken om hun afzet te vergroten. Ik kan u uit ervaring vertellen dat dit eigenlijk wel een intensieve klus is, waar de nodige uren speurwerk in gaan zitten. Bovendien is er een gerede kans dat u vaak als antwoord zult krijgen dat men niets in uw plan ziet, aangezien het voor de meeste groothandels geen dagelijkse bezigheid is. Zij zijn er in de organisatie vaak simpelweg niet op ingericht om de bestellingen rechtstreeks aan de particuliere klant te verzenden, of zijn minimale afnames van orders een vereiste. Dit kan een afname van een minimum bedrag of aantal artikelen zijn. Tóch moet het lukken, als u maar blijft zoeken en met een goed verhaal komt, waarbij ook de leverancier goed in de gaten heeft dat er voor hem alleen maar valt te winnen, en niets te verliezen!

Stap voor stap naar uw eigen webwinkel werken

Hieronder geef ik u in volgorde van belangrijkheid een beknopte opsomming van alle acties die u dient uit te voeren om zo te werken naar het succes van uw eigen webwinkel.

Op zoek naar een leverancier

Schrijf groothandels aan en vertel hun duidelijk wat u van plan bent en wat hun voordeel daarbij is. Mocht u een geschikte hebben gevonden, maak duidelijk afspraken met de groothandel over leveringstijden, inkoopprijzen en dat de artikelen blanco naar uw klant dienen te worden verzonden. Uiteraard bepaalt uzelf wat de verkoopprijs gaat worden van de artikelen.

Inschrijven Kamer van Koophandel

Als u een geschikte leverancier hebt gevonden dan bent u er natuurlijk nog niet! U dient zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel voor het verkrijgen van een KvK-nummer en een BTW-nummer. Daarnaast is het zo dat als u klanten de mogelijkheid wilt geven om te betalen via bijvoorbeeld iDEAL, dan is het openen van een zakelijke bankrekening een vereiste.

Een webwinkel voor uw artikelen

Nu u al deze zaken heeft geregeld, is het tijd voor de winkel. Er zijn diverse aanbieders die wel een webwinkel voor u willen bouwen, maar hier zijn vaak erg hoge kosten aan verbonden. Dit kan variëren van enkele honderden tot wel duizenden euro's. Belangrijk is welke eisen u stelt aan de winkel. Wilt u een simpele goedkope winkel of juist een winkel die er professioneel uit ziet? Probeer steeds te denken vanuit de situatie, hoe u het zou doen als u een fysieke winkel zou hebben. Een heel goed alternatief is om een 'kant & klare' webwinkel te gebruiken. Er zijn er zelfs die werken op basis van 'No cure, No pay'. Een voorbeeld van een dergelijke winkel, waar ik overigens zelf behoorlijk van onder de indruk ben is Seoshop.
Kijk ook maar eens in onze Kadowinkel waar je een goed beeld krijgt van wat er zoal allemaal mogelijk is met een kant & klare webwinkel!

Bezoekers naar uw webwinkel lokken

Nu u zover bent dat alle artikelen hun plaats hebben gekregen in de webwinkel, is het tijd om bezoekers naar uw winkel te lokken. Ook dit vergt enige uren van uw tijd en geduld, maar zou uiteindelijk zijn vruchten af moeten werpen. Het is namelijk belangrijk dat bezoekers u winkel gemakkelijk kunnen vinden via Google. Over dit onderwerp, SEO genoemd (Zoekmachine Optimalisatie) is veel te vinden op het internet.

Tot slot

Ik hoop dat u iets heeft gehad aan dit artikel. Zoals u heeft kunnen lezen, kan ondernemen ook door het op een slimme manier aan te pakken en rustig de markt te verkennen. Veel informatie m.b.t. het opstarten van een eigen onderneming kunt u vinden op de site van de Kamer van Koophandel.

Mocht u nu van plan zijn om ook te gaan ondernemen, dan wens ik u bij deze alvast heel veel succes!

Met vriendelijke groet,
D. Massaut

Webshopcounter.nl - Online Kadowinkel

Over de Auteur

D. Massaut is eigenaar van de online kadowinkel Webshopcounter.nl

Webshopcounter.nl is dé winkel als je op zoek bent naar de leukste kado’s van Nederland. Zeer breed aanbod! Bestel gemakkelijk, vertrouwd en snel.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: 4.0

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[264 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[107 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[90 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo