Groeien met een doel
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: sannevermeulen | Via Artikel Post
Gezien: 777 |
Aantal woorden: 1048 |
Datum: Tue, 8 Sep 2015 |
0 commentaar
Heb je een eigen bedrijf opgezet, dan is het natuurlijk de bedoeling dat je gaat groeien. Je wilt immers vooruit en niet bij het begin blijven hangen. Om goed te kunnen groeien heb je wel een doel nodig. Of misschien zelfs wel meerdere doelen. Om deze doelen op te stellen zul je jezelf een aantal vragen moeten stellen. Zonder antwoord op deze vragen kun je namelijk geen doel(en) stellen voor jezelf. Het belangrijkste is om jezelf af te vragen wat je met je bedrijf wilt bereiken. Waar wil je naartoe, en, hoe lang wil je hierover doen? Ben je zover, wat is dan de volgende stap? Je doelen maak je meetbaar met KPI’s. Deze Kritische Prestatie Indicatoren verschaffen informatie over datgene wat je probeert te bereiken. Om ze inzichtelijk te krijgen kun je een tool gebruiken. Een zogenaamd KPI dashboard.
KPI Dashboard
Het juiste KPI dashboard zorgt ervoor dat je al je KPI’s inzichtelijk hebt. Dit is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor je werknemers. Hiermee kun je betrokkenheid creëren. Voordat je je KPI Dashboard gaat inrichten is het belangrijk om natuurlijk je KPI’s op te stellen. Door KPI’s op te stellen voor bijvoorbeeld je verkoop, resultaten en online marketing kun je al deze gegevens goed bijhouden en op het juiste moment ingrijpen als de cijfers laten zien dat dit nodig is. Belangrijk is wel dat je de KPI’s in de juiste categorie indeelt. Zo raak je niet snel het overzicht kwijt en kun je makkelijker naar de juiste data zoeken.
KPI’s opstellen
Om de juiste KPI’s op te stellen is het belangrijk dat ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten ze SMART zijn geformuleerd.
-
Specifiek: Ze moeten duidelijk geformuleerd zijn, wat wil je bereiken
-
Meetbaar: Je moet een doelstelling opstellen die te meten is
-
Acceptabel: Het doel moet in lijn liggen met de bedrijfsdoelstellingen
-
Realistisch: Zorg dat je doel haalbaar is
-
Tijdgebonden: Welk tijdsbestek hang je aan je doel?
Het juiste dashboard die de doelen inzichtelijk maakt zorgt ervoor dat je sneller naar je doel toe werkt. Ze zorgen voor een basis waaraan je je kunt houden en niet zomaar zegt: ik wil groeien en daar dan verder niets mee doet.
Houdt er wel rekening mee dat je niet teveel KPI’s opstelt. Dit zorgt ervoor dat je het overzicht alsnog kunt verliezen waardoor de inspanningen om de doelen te halen niet meer zullen werken. En stel de KPI’s bij als dat mogelijk is. Indien je bedrijfsfocus verandert zullen de doelen en dus de KPI’s ook mee moeten veranderen.
Over de Auteur
Sanne Vermeulen schrijft graag over online, mode en lifestyle en houdt op dit gebied alles bij.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen