FB pix Het AIDA-principe als basis voor succesvolle marketing - Artikelpost

Het AIDA-principe als basis voor succesvolle marketing

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 2904 | Aantal woorden: 668 | Datum: | 0 commentaar

Elke boodschap, ongeacht of het nu gaat om een commerciële of niet-commerciële boodschap hoort marketingtechnisch dezelfde opbouw te hebben. Elke marketingspecialist zal je dan ook bevestigen dat hij zijn boodschap verpakt middels het beproefde AIDA-principe.





De afkorting in de term AIDA-principe staat voor

  1. Attention: aandacht trekken
  2. Interest: aandacht vasthouden en interesse aanzwengelen
  3. Desire: het verlangen stimuleren
  4. Action: de bezoeker aansporen tot het nemen van een actie

Het AIDA-principe is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwd systeem dat je lezer stapsgewijs brengt naar het punt waar hij klaar is om die bepaalde actie te ondernemen die jij op voorhand hebt bedacht. Als we webteksten schrijven, doen we dan ook steeds beroep op dit universele model.

De verschillende elementen uit het AIDA-model op een rijtje:

1. Aandacht

De titel en de eerste paragraaf staan in het teken van 'Atttention'. Hoe trek je de aandacht van je lezer?

  • stel een vraag
  • beloof een voordeel
  • doe een verrassende of controversiële uitspraak
  • biedt een oplossing voor het probleem van je lezer
  • formuleer een waarschuwing

2. Interesse

De middelste paragrafen bevatten de elementen 'interest' en 'desire'. Je hebt nu als het goed is de aandacht van je doelpubliek weten te trekken, maar de vraag die je je hier moet stellen is of je je genoeg in hun leefwereld hebt verplaatst zodat ze bereid zijn om je boodschap meer in detail te beluisteren...

De interesse van je lezer wekken is een gecompliceerder proces dan zijn aandacht trekken. Je krijgt wel wat meer tijd, maar de sleutel bestaat erin op de behoeften van je lezer te focussen.

Het AIDA-principe impliceert dus in eerste instantie dat je je boodschap op een zodanige manier presenteert dat je bezoeker onmiddellijk de relevantie ervan inziet en begrijpt.

3. Verlangen

De elementen 'interest' en 'desire' gaan hand in hand. Als je de interesse van je lezer hebt opgewekt, dien je je lezer te helpen inzien dat wat jij aanbiedt hem echt kan helpen. En dit hoeft zelfs geen product of dienst te zijn, want het kan hierbij even goed ook gaan om informatie die je aanbiedt.

4. Het aansporen tot actie

De laatste paragraaf staat in het teken van de 'call to action', het makkelijkste maar tegelijkertijd ook misschien wel het meest verwaarloosde element uit het AIDA-principe. Voor je aan je tekst begint, dien je heel duidelijk te weten welk doel je met je tekst wil bereiken. Wil je dat je bezoeker een product koopt of bestelt, een link aanklikt om meer informatie te verkrijgen, zijn naam en emailadres opgeeft, of iets anders? Je hele tekst hoor je op te bouwen in functie van dit doel, zodat je je bezoeker als het ware gaat begeleiden tijdens het proces op weg naar dat doel.

Ongeacht of je het nu gebruikt voor een geschreven tekst of voor het schrijven van webteksten, het AIDA-principe is uitermate effectief en gemakkelijk toe te passen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen verschil is tussen beide, integendeel. Daarom hoef je nog geen cursus webteksten schrijven te gaan volgen maar neem wel de meest essentiële tips voor het schrijven van webteksten (video) in acht...

Over de Auteur

Bart Leynen is online marketing consultant en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media, video marketing, en automatische opvolgsystemen die bedrijven toestaan meer winst te maken. Op zijn website krijg je tips & tricks waarmee je meer bezoekers naar je website kan halen en hen kan coverteren tot trouwe klanten. - http://www.bartleynen.be

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar RSS

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.
BoekenBoeken

ChatGPT als tweede Brein
ChatGPT als tweede Brein

€ 29,95
Toon product

The Lean Startup
The Lean Startup

€ 12,71
Toon product

Building A Story Brand
Building A Story Brand

€ 13,64
Toon product

De Online Marketing Tornado
De Online Marketing Tornado

€ 20,00
Toon product

Schrijven voor het Brein
Schrijven voor het Brein

€ 34,95
Toon product

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

Niels78
[393 geplaatste Artikelen] feed
gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[214 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[150 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
Admin
[111 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo