Het AIDA-principe als basis voor succesvolle marketing
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: bartleynen | Via Artikel Post
Gezien: 2904 |
Aantal woorden: 668 |
Datum: Fri, 26 Aug 2011 |
0 commentaar
Elke boodschap, ongeacht of het nu gaat om een commerciële of niet-commerciële boodschap hoort marketingtechnisch dezelfde opbouw te hebben. Elke marketingspecialist zal je dan ook bevestigen dat hij zijn boodschap verpakt middels het beproefde AIDA-principe.
De afkorting in de term AIDA-principe staat voor
- Attention: aandacht trekken
- Interest: aandacht vasthouden en interesse aanzwengelen
- Desire: het verlangen stimuleren
- Action: de bezoeker aansporen tot het nemen van een actie
Het AIDA-principe is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwd systeem dat je lezer stapsgewijs brengt naar het punt waar hij klaar is om die bepaalde actie te ondernemen die jij op voorhand hebt bedacht. Als we webteksten schrijven, doen we dan ook steeds beroep op dit universele model.
De verschillende elementen uit het AIDA-model op een rijtje:
1. Aandacht
De titel en de eerste paragraaf staan in het teken van 'Atttention'. Hoe trek je de aandacht van je lezer?
- stel een vraag
- beloof een voordeel
- doe een verrassende of controversiële uitspraak
- biedt een oplossing voor het probleem van je lezer
- formuleer een waarschuwing
2. Interesse
De middelste paragrafen bevatten de elementen 'interest' en 'desire'. Je hebt nu als het goed is de aandacht van je doelpubliek weten te trekken, maar de vraag die je je hier moet stellen is of je je genoeg in hun leefwereld hebt verplaatst zodat ze bereid zijn om je boodschap meer in detail te beluisteren...
De interesse van je lezer wekken is een gecompliceerder proces dan zijn aandacht trekken. Je krijgt wel wat meer tijd, maar de sleutel bestaat erin op de behoeften van je lezer te focussen.
Het AIDA-principe impliceert dus in eerste instantie dat je je boodschap op een zodanige manier presenteert dat je bezoeker onmiddellijk de relevantie ervan inziet en begrijpt.
3. Verlangen
De elementen 'interest' en 'desire' gaan hand in hand. Als je de interesse van je lezer hebt opgewekt, dien je je lezer te helpen inzien dat wat jij aanbiedt hem echt kan helpen. En dit hoeft zelfs geen product of dienst te zijn, want het kan hierbij even goed ook gaan om informatie die je aanbiedt.
4. Het aansporen tot actie
De laatste paragraaf staat in het teken van de 'call to action', het makkelijkste maar tegelijkertijd ook misschien wel het meest verwaarloosde element uit het AIDA-principe. Voor je aan je tekst begint, dien je heel duidelijk te weten welk doel je met je tekst wil bereiken. Wil je dat je bezoeker een product koopt of bestelt, een link aanklikt om meer informatie te verkrijgen, zijn naam en emailadres opgeeft, of iets anders? Je hele tekst hoor je op te bouwen in functie van dit doel, zodat je je bezoeker als het ware gaat begeleiden tijdens het proces op weg naar dat doel.
Ongeacht of je het nu gebruikt voor een geschreven tekst of voor het schrijven van webteksten, het AIDA-principe is uitermate effectief en gemakkelijk toe te passen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen verschil is tussen beide, integendeel. Daarom hoef je nog geen cursus webteksten schrijven te gaan volgen maar neem wel de meest essentiële tips voor het schrijven van webteksten (video) in acht...
Over de Auteur
Bart Leynen is online marketing consultant en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media, video marketing, en automatische opvolgsystemen die bedrijven toestaan meer winst te maken. Op zijn website krijg je tips & tricks waarmee je meer bezoekers naar je website kan halen en hen kan coverteren tot trouwe klanten. - http://www.bartleynen.be
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen