Is marketing automation iets voor u?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Mautic Partner | Via Artikel Post
Gezien: 783 |
Aantal woorden: 736 |
Datum: Mon, 3 Oct 2016 |
0 commentaar
Als B2B organisatie is uw website een belangrijk element in het genereren van leads. Alleen uw concurrenten vissen in dezelfde vijver. Wat als u nu de aas in handen heeft waarmee u de leads al in vroeg stadium eruit vist? Dat is de kracht van marketing automation!
U bent mogelijk al aan het bloggen? De volgende stap, die u mogelijk al gezet heeft, is het ontwikkelen van premium content in de vorm van een whitepaper, checklist of e-book. Niet over u zelf maar over onderwerpen waar uw doelgroepen vragen over heeft die u beantwoord. Uw bezoekers zijn zelf bereid om in ruil voor hun e-mailadres deze premium content te ontvangen.
Wat doet u met deze e-mailadressen? Deze plaatst u in een marketing automation systeem. Vervolgens bouwt het marketing automation systeem een uitgebreid profiel op van deze persoon: Welke webpagina’s zijn er bezocht? Wanneer en hoelang? Welke e-mails zijn geopend, gelezen en op doorgeklikt? Waar werkt de persoon? Linkedin account? Wat zijn de eigenschappen van het bedrijf? Allemaal informatie die u kunt gebruiken om te bepalen of deze lead klaar is om gebeld te worden voor een vrijblijvend gesprek. De hot leads worden automatisch bij u aangeleverd!
Meer weten over wat een marketing automation systeem nu precies is?
Wat kost een marketing automation systeem?
Een marketing automation systeem hoeft niet meer dan 100 euro per maand te kosten. Hiermee heeft u de volgende functionaliteiten:
- Landingspagina’s – Ontwikkelen, beheren en optimaliseren van landingspagina’s.
- Formulieren – Ontwikkelen en beheer van webformulieren voor het binnenhalen van leads die vervolgens via e-mail marketing “opgewarmd” worden.
- E-mail marketing – Versturen van gepersonaliseerde en relevante e-mails via drip campagnes met als doel lead nurturing.
- Website tracking – Ook website bezoek wordt in het profiel opgenomen en gescoord.
- Lead database – Database met alle leadsprofielen met bijbehorende data.
- Lead management – Segmenteren van leads, scoren van leads en vervolgacties.
- CRM integratie – Zodat leads gemakkelijk doorgezet kunnen worden naar sales en het gehele leadtraject doorgemeten kan worden (Closed Loop Reporting).
- Dashboard, analytics en rapportages.
Ik wil kort 2 systemen toelichten:
- Mautic Marketing Automation - Mautic is het enige open source marketing automation platform. Hiermee kunt u gratis aan de slag om uw inbound marketing activiteiten te maximaliseren. Gebruik de workflow builder, ontwikkel landingspagina’s en integreer de webformulieren in uw website zodat bezoekers direct in het systeem komen en opgewarmd kunnen worden.
- Activecampaign Marketing Automation - Activecampaign is van origine een e-mailmarketing tool die de stap heeft gezet naar marketing automation. En die stap is een grote geweest want de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid! Voor nog geen 100 euro per maand heeft u een volwaardig marketing automation platform in handen.
Kunt u dit zelf opzetten?
Ja in principe kunt u marketing automation zelf opzetten. Alleen voor succesvolle campagnes best practices is het zeer aan te raden een marketing automation specialist in te schakelen die kan ondersteunen.
Over de Auteur
Marten werkt als zelfstandig online (B2B) marketeer. Hij ondersteunt ondernemingen bij de inzet van inbound marketing en marketing automation en blogt hierover op alles-over-marketing-automation.nl.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen