Conversie gerichte SEO
Goed gevonden worden, daar draait het om. Of toch niet? Veel webshops (sites) worden redelijk goed gevonden, maar komt het juiste publiek wel bij je binnen? Of brengen ze vooral het weigeringspercentage omhoog?
SEO is meer dan vindbaarheid
Een veelgenoemd kengetal is het aantal (unieke) bezoekers per maand. Hoe hoger hoe beter…. Maar als je dan doorvraagt naar het conversiepercentage per maand… dan is het vaak stil. Conversiepercentage?
De juiste bezoeker
Natuurlijk is het erg belangrijk om goed gevonden te worden online, maar nog belangrijker is dat je gevonden wordt door de juiste bezoekers. Bezoekers die precies op zoek zijn naar wat jouw shop / site heeft te bieden.
Conversie gerichte SEO
De juiste bezoeker naar jouw webshop (site) trekken vind ik een mooie definitie van conversiegerichte SEO. Dus niet blind gaan voor de meeste bezoekers, maar gaan voor het eindresultaat: zoveel mogelijk bestellingen of aanvragen per maand.
Ben jij al bezig met SEO of wil je je hierin gaan verdiepen? Dan bied ik je in dit artikel een aantal handige handvaten die je kunnen helpen om meer van die juiste bezoekers aan te trekken voor jouw webwinkel of site.
SEO niet voor iedereen
Overigens belangrijk om te weten is dat niet iedere webshop / site zich uitermate leent voor SEO. Dit hangt puur af van jouw online business en het zoekgedrag van mensen online. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer zoekvolume zit op ‘hypotheken’ dan op ‘washandje’.
In 2 stappen naar conversiegerichte SEO
In dit artikel maak ik een tweedeling in het proces van het aantrekken van de juiste bezoekers via SEO.
- Het definiëren van de juiste trefwoorden
- Het opstellen van conversiegerichte SEO pagina’s
Stap 1: Het definiëren van de juiste trefwoorden
Jarenlang heb ik op nummer 1 gestaan op ‘meer klanten’. Ik was hier bijzonder trots op en liet het aan iedereen zien. Totdat ik erachter kwam dat ‘meer klanten’ een zoekvolume had van 70 per maand. Kortom: bijna niemand zoekt op meer klanten.
Fit met je shop / site
Zo zijn er ook heel veel shops en sites die bijzonder veel bezoekers via Google organisch binnenkrijgen en tegelijkertijd een heel hoog weigeringspercentage hebben. Kortom, ze worden goed gevonden. Nee, niet op het juiste trefwoord. Hoe dichter het trefwoord ligt bij wat jij aanbiedt online, hoe beter het ‘conversie fundament’ onder je webshop / site is.
Concurrentie
Daarnaast zijn er ook partijen die proberen in de top 10 (of top 3) te komen, maar het lukt ze nooit. Want het trefwoord waarop ze gevonden willen worden, is vaak een massa woord. Een trefwoord met erg veel zoekvolume waarbij de top 10 wordt overheerst door grote partijen met een fors marketingbudget.
Hoe vind ik de optimale trefwoorden?
Dit is de strategische vraag waar het altijd om draait. Het gaat om fit met je online propositie, met een zo hoog mogelijk zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie. In dit spanningsveld liggen de trefwoorden die het voor jouw shop / site er toe doen.
Ga als volgt te werk:
- Maak een lijst van trefwoorden die echt passen bij jouw online propositie (hoe langer hoe beter).
- Ga met behulp van het zoekwoorden hulpprogramma van Google AdWords kijken hoeveel volume er op deze woorden zit. Check van de woorden die je overhoudt (fit = ok en volume = ok) in Google wat je aantreft in de top 10. Kijk dan bijvoorbeeld naar:
- Hoe zien de Page titles en descriptions eruit?
- Hoeveel pagerank hebben deze vermeldingen?
- Hoe vaak wordt het trefwoord in de tekst gebruikt?
Die trefwoorden die ook stap 3 overwinnen (kortom er is concurrentie, maar ook nog wel plek voor meer) ga je optimaliseren voor jouw shop / site.
Stap 2 Het implementeren van de juiste SEO trefwoorden
Als je bovenstaande stappen helemaal hebt doorlopen, ontstaat er een lijstje met trefwoorden waar jouw shop / site het beste op gevonden kan worden. Nu zijn er twee dingen die je kunt doen.
- Bestaande pagina’s optimaliseren
- SEO landingspagina’s opstellen
Bestaande pagina’s optimaliseren
Dit betekent kort door de bocht dat je een bestaande website pagina gaat aanpassen, zodanig dat deze voldoet aan de meest belangrijke SEO normen (Google richtlijnen). Heel belangrijk hierbij is dat je de belangrijkste SEO variabelen (zelf) kunt instellen voor je shop / site.
De belangrijkste SEO variabelen
Lees hier wat de belangrijkste SEO variabelen zijn die je per pagina wilt instellen:
- Google Title = dit is de titel in Google, zoals deze in het zoekresultaat verschijnt. Een goede Title is kort en bevat het trefwoord eventueel aangevuld met een bijvoeglijk naamwoord.
- Google Describtion = de omschrijving, zoals deze in het zoekresultaat verschijnt onder de title. Een goede description bevat het trefwoord en maakt lekker, zet aan tot actie.
- URL: het adres naar jouw geoptimaliseerde website pagina. Een goede url is zo kort mogelijk en bevat het trefwoord:www.jouwshop.nl/trefwoord
- H1 tag: het belangrijkste kopje van jouw website pagina.
- Trefwoordenindex: de hoeveelheid trefwoorden gedeeld door het totaal aantal woorden van de pagina.
- Link naar een andere interne pagina met daarin verwerkt het trefwoord.
SEO Landingspagina’s opstellen
Ik ben van mening als je iets doet, doe het dan goed. Als je toch al tijd en energie wilt steken om goed gevonden te worden, maak dan ook SEO pagina’s aan voor de belangrijkste trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hieronder een overzicht van punten waaraan jouw SEO landingspagina’s (bestaand of nieuw) bij voorkeur aan moeten voldoen:
1. Spreek je bezoeker aan
Ook al is het maar in 1 zin, maar laat je bezoeker weten dat je er voor hem bent. Eventueel kun je de dilemma’s waar jouw bezoekers mee zitten kort even aanstippen (zorgen voor herkenning).
2. Kom direct met jouw aanbod
Zeker voor webshops is het belangrijk om direct te laten zien wat je in huis hebt. Gaat het over koffie, laat dan koffie zien. Voor dienstverleners,maak het zo concreet mogelijk. Mensen die via Google zoeken zijn op zoek naar concrete informatie; prijs, aanbod, levertijd, USP’s etc.
3. Vertel wie je bent
Als het goed is en je site is al conversiegericht, dan vertel je (in de Header) of op een andere prominente plek wie je bent en waar je voor staat. Een goede SEO pagina doet dit ook, in het kort, in bullits de belangrijkste punten van jouw shop / site weergeven.
4. Call 4 action
Een conversiegerichte SEO pagina leidt naar de bestelpagina, of biedt direct de mogelijkheid om te bestellen. Dit mag best een aantal keren terugkomen op de pagina. Maar leid de bezoeker naar die bestemming die het beste past bij waar jouw bezoeker via het trefwoord naar op zoek is.
5. Gebruik het trefwoord
Een algemene vuistregel is om het SEO trefwoord circa 3% - 5% uit te laten maken van alle woorden die je op deze pagina gebruikt. Kortom herhaal het trefwoord een aantal keren, overdrijf hierbij echter niet. De teksten moeten natuurlijk blijven en niet verliezen aan overtuigingskracht.
6. Overtuig
Bezoekers die via jouw achterdeurtje (SEO pagina) binnen komen, zijn al heel ver. Ze zoeken online, ze kiezen in de resultaten en ze komen bij jou. Nu de belangrijkste taak om deze pagina’s zo overtuigend mogelijk te maken dat ze blijven, dat ze verder lezen en overgaan tot actie.
Ook heel belangrijk
Er zijn nog veel meer ingrediënten die van jouw SEO pagina een conversiegerichte SEO pagina maken. Hier een kort overzicht met aanvullingen:
- Een goede uitstraling.
- Een mooi logo.
- De header van je site vertelt een verhaal (titel, slogan, USP’s etc.).
- Een goede SEO landingspagina telt max. 100 woorden.
Resumerend
Ben jij op zoek naar meer kwalitatieve bezoekers, investeer dan in conversiegerichte SEO pagina’s. Zorg allereerst voor de juiste trefwoorden en implementeer deze vervolgens zo, dat ze gaan leiden tot harde conversie.
Ik wens je heel veel succes, en verwacht niet dat je binnen een weken de resultaten al ziet, SEO heeft tijd nodig. Vaak merk je na circa 3 maanden de eerste echte resultaten. Maar uiteindelijk zeker de moeite waard.
Hartelijke groet,
Marco Bouman
Geen tijd of ervaring om aan de slag te gaan met conversiegerichte SEO? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je graag