Linkbuilding: hoe het niet moet
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: seoloo | Via Artikel Post
Gezien: 2113 |
Aantal woorden: 468 |
Datum: Sat, 23 Oct 2010 |
0 commentaar
Bovenaan in de zoekresultaten verschijnen, is helemaal geen sinecure. Er bestaat geen methode om mits een druk op de knop helemaal bovenaan te staan. Het is een iteratief proces waar je behoorlijk veel tijd voor moet uittrekken. De meest ultieme methode om goed te scoren, is het toepassen van linkbuilding. In dit onderdeel van SEO (wat staat voor Search Engine Optimization) ga je op zoek naar linkpartners. Dit zijn andere webmasters die een link willen plaatsen naar jouw website.
Waarom linkbuilding? Wel, dit principe is bijzonder eenvoudig om uit te leggen. Google beoordeelt of een pagina relevant is, op basis van het aantal inkomende links. Zie het als een stem: als jij linkt naar een bepaalde pagina, dan krijgt die pagina een stem van jou. Hoe meer stemmen een pagina heeft, hoe belangrijker Google (en andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo) die pagina vinden. Hieronder heb ik enkele zaken samengevat die je absoluut moet vermijden als je aan linkbuilding doet.
Alle links vanaf één ip adres
Google is slimmer dan je denkt. Elke website beschikt over een C-klasse IP adres, dat wordt toegekend door de hostingprovider. Als je twintig links krijgt van op domeinen die allemaal bij One.com werden geregistreerd, dan zijn deze links niet erg waardevol. Alle websites die bij One.com werden geregistreerd, hebben namelijk allemaal dezelfde IP klasse. Dit doet Google om te vermijden dat webmasters, die vaak al hun sites bij eenzelfde hostingprovider hebben geregistreerd, hun netwerk aan websites benutten om op al hun sites links te maken naar een bepaalde pagina.
Een onnatuurlijk patroon
Linkbuilding moet volgens een natuurlijk proces gebeuren. Als je een ganse maand links maakt en de volgende maanden geen enkele nieuwe link bijkrijgt, dan zal er bij Google een verdacht lampje branden. Men kan dan gaan vermoeden dat je via spamtechnieken je website hebt gepromoot, puur met als doel om hoger te scoren. Leg dus links volgens een natuurlijk proces: volgens een zo constant mogelijk patroon
Allemaal nofollow links creëren
Sommige links krijgen het "nofollow" attribuut toegewezen. Dit is het geval bij de meeste blogreacties. Google voerde dit attribuut in om spammers tegen te gaan. Een nofollow link is wordt door Google, Yahoo en Bing genegereerd en is dus waardeloos op vlak van SEO. Als je enkel nofollow links verkrijgt, dan zal je website niet beter scoren binnen de zoekresultaten.
Over de Auteur
Pieter-Jan is hobby SEO'er en eigenaar van Seodvize. Hij is gespecialiseerd in SEO (Search Engine Optimization) en heeft een grote passie voor linkbuilding.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: 2.0
Login om te stemmen