Meer inzicht met een SWOT-analyse
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: ZoKiesje | Via Artikel Post
Gezien: 426 |
Aantal woorden: 448 |
Datum: Sun, 21 Nov 2021 |
0 commentaar
Een niet voor niets vertrouwde methode om meer inzicht te krijgen is een SWOT-analyse. Meestal gebruik je dit voor je (online) onderneming maar net zo goed ook voor een project of zelfs privé! Dit artikel neemt je bondig mee in de verschillende stappen. Achterhaal de sterke en zwakke punten en onderzoek de kansen en bedreigingen. Vul in een leer!
SWOT-analyse stappen
Met deze analyse van sterke en zwakke punten zie je zo de kansen die er zijn voor je onderneming. Maar zeker ook de onderdelen die om extra attentie vragen! Met inzicht in de sterktes (strengths), zwakten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) maak je eenvoudig en inzichtelijk een tabel. Daarmee visualiseer je alle sterktes en zwaktes van de onderneming. Je bent toch zeker wel nieuwsgierig naar al die kansen en bedreigingen in jouw segment of markt?
Zet dan gewoon deze heldere vijf stappen van de SWOT-analyse en ontdek je krachtige marketingstrategie. De 'SWOT'-stappen zijn als volgt:
- Sterke en zwakke punten: de kenmerken van het product of de onderneming. Het gaat dus heel specifiek om de interne elementen.
- Kansen en bedreigingen: de ontwikkelingen, invloeden, gebeurtenissen waar de organisatie of het product onder invloed van is. Hier gaat het echt duidelijk om de externe elementen.
- Confrontatie-matrix: Hierin staan de externe elementen en de interne elementen tegenover elkaar. Je hoort hier in de horizontale rijen de sterktes en zwaktes te plaatsen. In de verticale kolommen zet je de kansen en bedreigingen.
- Kwesties: Dit zijn de combinaties tussen de interne factoren en de externe factoren. Neem hierbij ecght enkel en alleen de belangrijkste kwesties mee.
- De strategieën.
Strategische vragen
Heb je de vijf bovengenoemde stappen van de SWOT-analyse doorlopen? Ga dan pas naar de volgende stap van je analyse. Je kunt nu de belangrijkste kwesties omzetten naar strategische vragen. Als je daar vervolgens antwoorden op formuleert, maak je simpeler de basis om de te volgen strategie te bepalen. Zo kom je ook veel makkelijker tot je inzichtelijke missie, visie, intenties en ambities!
Veel plezier met je SWOT-analyse
Over de Auteur
ROAR online marketing communicatie
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen